Inclusive education and virtuality: application of the Inclusion Index for Higher Education to a virtual program
Published 2018-06-29
Keywords
- Inclusive education,
- public accounting,
- learning difficulties,
- educational system,
- educational reform
How to Cite
Abstract
The present work seeks to contribute to the processes of selfevaluation and continuous improvement of higher education programs in their virtual modality, by identifying the conditions that a virtual Public Accounting program have according to the diversity outreach. To achieve the latter, the document begins by sharing some definitions of education and inclusive education. The document presents the main international guidelines of the United Nations for Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), as well as some national regulations that apply to the subject of study. The research methodology is briefly described, which revolves around a case study, in which the Index of Inclusion for Higher Education of the Ministry of National Education of Colombia (INES, according to its initials in Spanish) is applied to a virtual undergraduate program. In the final part, there is shared the preliminary results of the application of the Index, which are grouped according to the Factors that are used in the High-Quality Accreditation processes of the National Accreditation Council (CAN, according to its initials in Spanish).
Downloads
References
Booth T y Ainscow M (2004). Índice de Inclusión: Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Versión en castellano Santiago de Chile: UNESCO/OREALC.
Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994) Ley general de Educación. (Ley 115 de 1994). DO: 41.214
Congreso de Colombia. (junio de 2013) Ley estatutaria de discapacidad. (Ley 1618 de 2013)
Constitución política de Colombia Modelo de cita: [Const.] (1991) 2da Ed. Legis
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a. ed.). México D.F.: McGraw-Hill.
Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano. (2014). PEI Proyecto Educativo Institucional. Bogotá: POLI.
León, A. (2007). ¿Qué es la educación? Educere, 595-604.
Martínez, R. (2007). La investigación en la práctica educativa: Guía metodológica de investigación para el diagnóstico y evaluación de centros educativos. Madrid: Farero S.A.
MEN. (2008) Índice de inclusión. Recuperado el 4 de junio de 2018 de: http://colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/ articles-320693_Pdf_1.pdf
MEN. (2013). Lineamientos Política de educación superior inclusiva. Recuperado el 6 de junio de 2018, de Ministerio de Educación Nacional: https://www.mineducacion.gov. co/portal/micrositios-superior/Publicaciones-EducacionSuperior/357277:Lineamientos-de-politica-de-educacionsuperior-inclusiva
MEN. (2014). Lineamientos de Educación Superior Inclusiva. Bogotá: MEN.
MEN. (2016). Índice de inclusión para educación superior (INES). Bogotá: MEN
Molina, R. (2010). Educación superior para estudiantes con discapacidad. Revista de Investigación
ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: la agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Recuperado de https://unctad.org/ meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf
Padilla, A. (2011). Inclusión educativa de personas con discapacidad. Revista Colombiana de Psiquiatría.
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15-29.
UNESCO (1990). Declaración mundial sobre educación para todos, Jomtien, Tailandia. Francia: UNESCO
UNESCO. (2000). Foro Consultivo Internacional para la Educación para Todos . Dakar, Senegal.
UNESCO (2000). Informe Final. Foro Mundial sobre la Educación, Dakar, Senegal. Francia: UNESCO
UNESCO (2005) Guidelines for inclusion: Ensuring Access to Education for All. París: UNESCO Recuperado de: http://unesco. org/educacion/inclusive)
UNESCO (2015). Educación 2030. Declaración de Incheón y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Incheón, Corea. Francia: UNESCO
UNESCO (2017) Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. Francia: UNESCO