Vol. 8 No. 2 (2009): Revista Filosofía UIS
Research Article

When the fissure is the style: the poetic role of war in Petrarch's Songbook

Ricardo Gabriel Caputo
Universidad de Buenos Aires
Bio

Published 2009-12-16

Keywords

  • war,
  • self,
  • modern era,
  • absolute,
  • spirit

How to Cite

Caputo, R. G. (2009). When the fissure is the style: the poetic role of war in Petrarch’s Songbook. Revista Filosofía UIS, 8(2), 144–166. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/444

Abstract

The aim of this paper is to recover and to emphasize the origin and the presence of war in Petrarch's thought, in order to analyze its influence upon Canzoniere -understood, first, as an instable whole, and then upon some specific, exemplary poems-, and to compare, finally, the conflicting distance that exists between the structural firmness of Divina Commedia and Petrarch's "scattered rhymes and varied style".

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor (2004), Teoría estética, Madrid, Akal.

Adorno, Theodor (2005), Dialéctica negativa / La jerga de la autenticidad, Madrid, Akal.

Alighieri, Dante (1956), Obras completas, Madrid, B.A.C.

Auerbach, Erich (1998), Figura, Madrid, Trotta.

Auerbach, Erich (2006), Mimesis, México, Fondo de Cultura Económica.

Blanchot, Mauricio (1969), El espacio literario, Buenos Aires, Paidós.

Borges, Jorge Luis (1999), Nueve ensayos dantescos, Buenos Aires, Emecé.

Bosanquet, Bernard (1961), A History of Aesthetic, New York, Meridian.

Cervantes, Miguel De (2004), Don Quijote de la Mancha, San Pablo, R.A.E.-Santillana-Alfaguara.

Cioran, Emil Michel (2000), Cuadernos (1957-1972), Barcelona, Tusquets.

Cioran, Emil Michel (1995), “Hacia la desnudez”, Ejercicios de admiración, Barcelona, Tusquets.

Curtius, Ernst Robert (1975), Literatura europea y Edad Media latina, México, Fondo de Cultura Económica.

De Sanctis, Francesco y Flora, Francesco (1952), Historia de la literatura italiana, Buenos Aires, Losada.

Eliot, Thomas Stearns (1941), “Dante (1929)”, Selected Essays, London, Faber and Faber.

Flora, Francesco (1952), Storia della letteratura italiana, Milano, Mondadori.

Foscolo, Ugo (1923), Opere, Firenze, Felice Le Monnier.

Friedrich, Hugo (1973), Humanismo occidental, Buenos Aires, Sur.

Gilson, Étienne (1981), El espíritu de la filosofía medieval, Madrid, Rialp.

Gilson, Étienne (1995), La filosofía en la Edad Media, Madrid, Gredos.

Gilson, Étienne (2002), El tomismo, Navarra, EUNSA.

Gilson, Étienne (2004), Dante y la filosofía, Navarra, EUNSA.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1955), Ästhetik, Berlín, Aufbau-Verlag.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich (1977), Lecciones sobre la historia de la filosofía, Vol. III, México, F.C.E.

Heráclito (2001), Los filósofos presocráticos, Vol.I, Madrid, Gredos.

Horacio (2000), Sátiras / Epístolas / Arte poética, Madrid, Cátedra.

Joachim, Harold Henry (1906), The Nature of Truth, Oxford, Clarendon.

Kristeller, Osker (1970), Ocho filósofos del Renacimiento italiano, México, F.C.E.

Lewis, Clive Staples (1969), La alegoría del amor, Buenos Aires, Eudeba.

Magnavacca, Silvia (2005), Léxico técnico de filosofía medieval, Buenos Aires, Miño y Dávila.

Ovidio (2001), Amores / Arte de amar, Madrid, Gredos.

Ovidio (2007), Metamorfosis, Madrid, Cátedra.

Petrarca, Francesco (1863), Epistolae de rebus familiaribus et variae, Vol. III, Florencia.

Petrarca, Francesco (1955), Prose, Milano, Ricciardi.

Petrarca, Francesco (1978), Obras I, Prosa, Madrid, Alfaguara.

Petrarca, Francesco (1983), Trionfi / Triunfos, Madrid, Editora Nacional.

Petrarca, Francesco (1989), Canzoniere / Cancionero, Madrid, Cátedra.

Petronio, Giuseppe (1990), Historia de la literatura italiana, Madrid, Cátedra.

Rico, Francisco (1997), El sueño del humanismo, Madrid, Alianza.

Rodrigo Mora, M.J. (2005), “Consideraciones sobre la lengua en las rimas políticas del Canzoniere de Petrarca”, Cuadernos de filología italiana, número extraordinario, pp. 27-38.

San Agustín (1952), Obras completas, Vol. X. Madrid, B.A.C.

Sapegno, Natalino (1963), Storia letteraria del trecento, Milano, Ricciardi.

Schelling, Friedrich Wilhelm Joseph (1999), Filosofía del arte, Madrid, Tecnos.

Siebzehner-Vivanti, Giorgio (1965), Dizionario della Divina Commedia, Milano, Feltrinelli.

Symonds, John Addington (1977), El Renacimiento en Italia, México, Fondo de Cultura Económica.

Taylor, Charles (1996), Fuentes del yo, Barcelona, Paidós.

Trigueros Cano, José Aantonio (2000), “En torno a la canción conclusiva del Cancionero de Petrarca”, Cuadernos de filología italiana, número extraordinario, pp. 161-174.

Wilkins, Ernest Hatch (1964), Vita del Petrarca e La formazione del «Canzoniere», Milano, Feltrinelli (Las traducciones de este texto citadas en el cuerpo principal del trabajo nos pertenecen)