Published 2022-12-30
Keywords
- skills,
- digital,
- teachers,
- innovation,
- integration
How to Cite
Copyright (c) 2022 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The results obtained from the applied research at the La Mina Agricultural Educational Institution in the municipality of Valledupar are presented to a group of eleven teachers who, based on an initial diagnosis taking into account the teaching guide of the MEN, were evaluated on the level of digital competences that each of them possess where it was possible to determine that they were at the level of (explorer and integrator), in this way the implementation of the pedagogical intervention was developed. The method of this research is non-experimental quantitative with a correlation link. Based on the data obtained, teachers received pedagogical and didactic training to strengthen their digital skills when interacting with technological tools. However, a final diagnosis was applied to determine the effects obtained after the intervention of the pedagogical proposal. The results determined that all teachers raised their digital skills to an innovative level.
Downloads
References
- Álvarez-Araque, W. O. (2019). Formación docente en TIC para reducir la brecha digital cognitiva entre instituciones educativas del contexto rural y urbano en el municipio de Duitama- Boyacá [Trabajo de grado]. Repositorio Institucional Universidad Tecnológica y pedagógica de Colombia. https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2949
- Area-Moreira, M., Hernández-Rivero, V. & Sosa-Alonso, J. J. (2016). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula. https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C47-2016-08
- Cortés Rincón, A. (2016). Prácticas innovadoras de integración educativa de TIC que posibilitad el desarrollo profesional docente. Un estudio en instituciones de nivel básica y media de la ciudad de Bogotá [Tesis doctoral] Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/175877
- Gamboa Suárez, A. A., Hernández Suárez, C. A., & Prada Nuñez, R. (2018). Práctica pedagógica y competencias TIC: atributos y niveles de integración en docentes de instituciones educativas de básica y media. Saber, Ciencia Y Libertad, 13(1), 258–274. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090
- Giuliani, M. F., Di Mauro, M. F., Ferreiro, J. A., Varela, M., & Garcia, M. B. (2018). Un estudio de las concepciones de aprendizaje de los futuros profesores de ciencias en su etapa inicial de formación. Revista Docencia Universitaria, 19(2), 31–47. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/9394
- Gómez, G. R. (2022). Percepción de una estrategia educativa gamificada en modalidad de presencialidad remota. Revista Docencia Universitaria, 33-35. [Volumen especial, 2022] https://doi.org/10.18273/revdu.vesp1-2022017
- González, M. (2016). Formación docente competencias TIC para la mediación de aprendizajes en el proyecto Canaima Educativo. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales 18(3).492-507. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5655327
- Granda Asencio, L.Y., Espinoza Freire, E. E. & Mayon Espinoza, S. E. (2019). ICT as didactic tools of the teaching-learning process. Conrado, 15(66), 104-110. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000100104&lng=es&tlng=en
- Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, M. P. (2014). Metodología de la investigación-Sexta edición. UCA https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
- Ministerio de Educación Nacional (2013) Competencias Tics https://www.mineducacion.gov.co/1759/.articles-339097_pdf_competencias_tics.pdf
- Zamora Musa, R., Vélez, J., Páez-Logreira, H., Coba, J., Cano-Cano, C. & Martínez Palmenra, O. (2017) Implementación de un recurso educativo abierto a través del modelo del diseño universal para el aprendizaje teniendo en cuenta evaluación de competencias y las necesidades individuales de los estudiantes. Revista Espacios, 38(5) https://www.revistaespacios.com/a17v38n05/17380503.html