Vol. 25 No. 2 (2024): july - december
Articles

Towards a Reflective Professional Practice? Four Strategies for Higher Education

Jonny Andres Velasco Arboleda
Universidad Del Valle, Colombia

Published 2024-07-24

Keywords

  • vocational training,
  • professional education,
  • transition to professional life,
  • professional orientation,
  • professional environment

How to Cite

Velasco Arboleda, J. A. (2024). Towards a Reflective Professional Practice? Four Strategies for Higher Education. Revista Docencia Universitaria, 25(2), 9–29. https://doi.org/10.18273/revdu.v25n2-2024002

Abstract

This article presents some reflections that arose during my accompaniment as Coordinator of the Professional Practice of the Academic Recreation Program (PAR) of the Universidad del Valle (Colombia), between 2018 and 2021. The purpose is to contribute to the discourses of Professional Practices Reflexive, analyzing the way in which a pedagogical device has been structured that seeks to accompany the transition of the student in training towards the professional role. The methodology is located in the qualitative paradigm from a case study, mediated by the question: how to structure a reflective practice in a university professional training program? For this, I carried out a documentary review of field diaries, reports, professional memories and portfolios made by the practitioners, as well as institutional evaluation documents. For the analysis, I used the free software Taguette based on four theoretical categories that support the study and are represented in the strategies implemented: a) Reflexive Formation, b) Coformation, c) collaborative resonance, and d) knowledge construction. Based on the results, it is suggested that the implementation of the proposed model is an option to improve and qualify higher education processes, the dialectic between theory and practice, and the habitus of professionals in training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Andreozzi, M. (2011). Las prácticas profesionales de formación como experiencias de pasaje y tránsito identitario. Archivos de Ciencias de la Educación, 4.a época, 5(5). 99-115. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5431/pr.5431.pdf
  2. Anijovich, R. y Cappelletti, G. (2020). La retroalimentación formativa: Una oportunidad para mejorar los aprendizajes y la enseñanza. Revista Docencia Universitaria, 21(1), 81-96. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/11327
  3. Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Taurus.
  4. Buherko, Y. (2022). Reflective character of educational activity as a valuable factor in the professional formation of a modern specialist. Psychological Journal, 8(2), 39-54. https://doi.org/10.31108/1.2022.8.2.4
  5. Cerecero Medina, I. E. (2018). Propuesta de un nuevo modelo: Práctica Reflexiva Mediada. Innoeduca. International journal of technology and educational innovation, 4(1), 44-53. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.3595
  6. Chisvert-Tarazona, M. J., Palomares-Montero, D. y Soto-González, M. D. (2015). Formación en alternancia en el espacio universitario: Una experiencia de proyecto integrado a partir del aprendizaje basado en problemas. Educar, 51(2), 299-320. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.709
  7. Colomer, J., Serra, T., Cañabate, D., y Bubnys, R. (2020). Reflective Learning in Higher Education: Active Methodologies for Transformative Practices. Sustainability, 12(9). https://doi.org/10.3390/su12093827.
  8. Cubero-Pérez, R., Cubero, M., y Bascón, M. (2019). The Reflective Practicum in the Process of Becoming a Teacher: The Tutor’s Discursive Support. Education Sciences, 9(2). https://doi.org/10.3390/EDUCSCI9020096.
  9. Denami, M. y Adinda, D. (2023). The reflective practice at university: how to enhance students’ competencies awareness by using ‘reflective breaks’. Reflective Practice, 24(4), 413-432. https://doi.org/10.1080/14623943.2023.2200927
  10. Fabre, M. (2003). La memoria profesional del IUFM, ¿un género pedagógico. En: CRINO, J. La memoria profesional de los practicantes, observatorio de prácticas y puente para la formación. L’Hartmanan.
  11. Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. UBA. Novedades Educativas.
  12. Foresi, M. (2012). El profesor coformador: ¿es posible la construcción de una identidad profesional? En Sanjurjo de López, L. O., Caporossi, A., España, A. E., Hernández, A. M., Iris, A., y Foresi, M. (2012). Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales (pp. 223-270). Homo Sapiens Ediciones.
  13. Freire, P. (1968). Pedagogía del oprimido. Servicios Koinonia
  14. Gómez, P. (2012). La elección del estudio de caso en investigación educativa. Gazeta de Antropología, 2012, 28(1).
  15. Jackson, P. (1998). La vida en las aulas. Morata.
  16. Lupión Cobos, T. y Gallego García, M. M. (2017). Compartiendo la mirada: una experiencia en práctica reflexiva para formación permanente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 127-144. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.244931
  17. Machost, H., y Stains, M. (2023). Reflective Practices in Education: A Primer for Practitioners. CBE- Life Sciences Education, 22(2). https://doi.org/10.1187/cbe.22-07-0148
  18. Marín-Cano, M. L., Pava-Bernal, L. R., Burgos-Laitón, S. B. y Gutiérrez-Giraldo, M. M. (2019). La práctica reflexiva del profesor y la relación con el desarrollo profesional en el contexto de la educación superior. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(1), 154-175. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.1.9
  19. Mingorange, P. (1998). Facilitación y seguimiento de los procesos de reflexión sobre la práctica. Modelos de seguimiento. En: Gonzales de la Hoz, M., Lobato Fraile, C. y Ruiz Ojeda, M. P. (Comps.). II Jornadas sobre Desarrollo profesional y Practicum en la universidad. Instituto de Ciencias de la Educación/HEZI de la Universidad. País Vasco/EHU.
  20. Ministerio del Deporte (s. f.). Plan Nacional de Recreación 2020-2026. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mindeporte.gov.co/recursos_user/2020/Fomento_y_Desarrollo/Noviembre/Documento_Plan_Nacional_de_Recreacion_2020-2021.pdf
  21. Mohamed, M., Rashid, R. A. y Alqaryouti, M. H. (2022). Conceptualizing the complexity of reflective practice in education. Frontiers in Psychology, 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1008234
  22. Perrenoud, P. (1994). Saberes de referencia, saberes prácticos en la formación de los enseñantes: una oposición discutible. Faculté de psychologie e de sciences de l’education y Service de la Recherche Sociologique. Geneve (mimeo) Trad. de Gabriela Dicker para la cátedra de Didáctica, Universidad Virtual de Quilmes.
  23. Perrenoud, P. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología educativa, 14(3), 503-523. https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2001/2001_36.html
  24. Perrenoud, P. (2006). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Editorial Grao Colofón.
  25. Pinto Molina, M., y Gálvez, C. (2002). Análisis documental de contenido. Manual de Ciencias de la Documentación. Pirámide, 419-447.
  26. Piñeros, J. C. (2020). La tecnología en la enseñanza: una oportunidad para migrar hacia una educación pertinente. Revista Docencia Universitaria, 21(2), 35-53. https://doi.org/10.18273/revdu.v21n2-2020003
  27. Ponce Díaz, N., y Camus Galleguillos, P. (2019). La práctica como eje formativo-reflexivo de la formación inicial docente. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(37), 113-128. https://doi.org/10.21703/rexe.20191837ponce1
  28. Proyecto Educativo del Profesional en Recreación-Tecnología en Recreación [PEP] (2019) Instituto de Educación y Pedagogía. Universidad del Valle. Cali-Colombia
  29. Quintana, H. (1996). El portafolio como estrategia para la evaluación de la redacción. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 17(1), 39-44. https://www.cpurjuliaca.org/pdf/portafolios_como_estrategia_para_la_evaluacion.pdf
  30. Quintero, M. (2011). La recreación como campo. Aproximaciones a una posible realidad. Revista latinoamericana de recreación, 1(1), 64-76.
  31. Rampin, R., y Rampin, V. (2021). Taguette: open-source qualitative data analysis. Journal of Open Source Software, 6(68), 3522.
  32. Roget, A. D. (2013). Práctica reflexiva para docentes. De la reflexión ocasional a la reflexión metodológica. Publicia.
  33. Roget, A. D. (2018). El método R5 de Práctica Reflexiva. Evaluación de su impacto en la formación inicial de maestros. Innoeduca: international journal of technology and educational innovation, 4(1), 4-13. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i1.4666
  34. Roget, A. D. (2021). La práctica reflexiva: un modelo transformador de la praxis docente. Zona Próxima, (34) 1-21. https://doi.org/10.14482/zp.34.370.71
  35. Salinas-Espinosa, Á. L., Rozas-Assael, T., Cisternas-Alarcón, P. y González-Ugalde, C. (2019). Factores asociados a la práctica reflexiva en estudiantes de pedagogía. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 95-114. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.fapr
  36. Salinas Quintanilla, A. y De la Fuente Rodríguez, P. (2021). Práctica reflexiva, tarea pendiente en el prácticum del estudiante normalista. Zona Próxima, (34), 163-186. https://doi.org/10.14482/zp.34.371.13
  37. Sanjurjo, L. (2017). La formación en las prácticas profesionales en debate. Tramas/Maepova, 5(2), 119-130. http://revistadelcisen.com/tramasmaepova/index.php/revista/article/view/157
  38. Santos Guerra, M. Á. (1993). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Revista Investigación en la Escuela, 20, 23-35.
  39. Stahl, J. y Grundmann, G. (2002). Elaboración de Informes. En Como la sal en la sopa. Conceptos, métodos y técnicas para profesionalizar el trabajo en las organizaciones de desarrollo (pp. 141-52). Ediciones ABYA-YALA.
  40. Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós.
  41. Tardif, M., y Núñez Moscoso, J. (2018). La noción de “profesional reflexivo” en educación: actualidad, usos y límites. Cadernos de Pesquisa, 48(168), 388-411. https://doi.org/10.1590/198053145271
  42. Tierney, R. J., Carter M. y Desai, L. (1991) Portfolio Assessment in the Reading-writing Classroom. Norwood, MA, Chrostopher-Gordon Publishers.
  43. Ünver, G., y Yurdakul, B. (2019). Desarrollar el pensamiento reflexivo a través de la conexión entre la teoría y la práctica. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 10(1), 77-102. https://doi.org/10.14527/pegegog.2020.004