Vol. 23 No. 1 (2022): January - June
Articles

English language teaching with Task-Based Learning and Augmented Reality

Leidy Johanna Coronado-Salgado
Escuela Normal Superior de Bucaramanga
Gil Lorduy-Castro
Universidad de Santander, Colombia
Diana M. Pachón-Franco
Universidad de Santander, Colombia
Paul Ospina Marín
Universidad de Santander, Colombia
Efraín Hernando Pinzón-Reyes
Universidad de Santander, Colombia
María Luz Pérez-Lancheros
Universidad de Santander, Colombia
Edificio de Lógistica UIS

Published 2022-08-30

Keywords

  • Augmented reality,
  • lexical competence,
  • teaching English,
  • technology in education

How to Cite

Coronado-Salgado, L. J. ., Lorduy-Castro, G., Pachón-Franco, D. M. ., Ospina Marín, P., Pinzón-Reyes, E. H. ., & Pérez-Lancheros, M. L. (2022). English language teaching with Task-Based Learning and Augmented Reality. Revista Docencia Universitaria, 23(1), 45–55. https://doi.org/10.18273/revdu.v23n1-2022003

Abstract

From the wide vocabulary, messages in English are understood and constructed to maintain a communicative performance. The main objective was to strengthen the lexicon of that language in seventh grade students of the Escuela Normal Superior de Bucaramanga through the design of a pedagogical strategy based on task-based learning using augmented reality applications. The study was approached from a mixed approach, of concurrent design; instruments such as pre and post test, field diary, diagnostic and final survey, were applied to 34 selected students. We found deficiencies in lexical competence; therefore, a pedagogical strategy was designed. After the intervention, the closing instruments made it possible to identify the state of the variables. The results show that the information analyzed reveals that the pedagogical strategy led to an improvement in the lexical competence of the population and, consequently, in the ability to understand and communicate information in English. It is concluded that it was possible to strengthen and increase the percentage of lexical use in English. The task-based methodology promotes the learning of English; the student learns by doing. The use of augmented reality dynamizes, motivates and contextualizes language acquisition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Amaya, L. (2022). Enseñanza del piano complementario con realidad aumentada. Revista Docencia Universitaria, 23(1), 9-10. https://doi.org/10.18273/revdu.vesp1-2022005
  2. Arana Murillo, J. (2021). Aprendizaje significativo en la enseñanza del inglés como lengua extranjera nivel de educación media. Episteme Koinonia Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 4 (7).
  3. Belda-Medina, J .R., Calvo, J., Pina, V., Ruiz, N., Ramos, M. & Rodríguez, C. (2020). La enseñanza del inglés mediante proyectos cooperativos basados en Realidad Aumentada (RA). En Memòries del Programa de Xarxes-I3CE de qualitat, innovació i investigació en docència universitària: Convocatòria. 2019-20 / Coord. por Rosabel Roig Vila, Jordi M. Antolí Martínez, Rocío Díez Ros, Neus Pellín Buades, 2020, ISBN 978-84-09-24478-2, pp. 1090-1097
  4. Chapelle, C. A. (2010). The spread of computer-assisted language learning. Language Teaching, 43, 66-74.
  5. Carranza, M., Islas, C., & Maciel, M. (2018). Percepción de los estudiantes respecto del uso de las TIC y el aprendizaje del idioma inglés. Apertura (Guadalajara, Jal.), 10(2), 50-63. https://doi.org/10.32870/ap.v10n2.1391
  6. Castillo, D. & Moya, J. (2013). Propuesta metodológica para la enseñanza de vocabulario de una lengua extranjera (inglés) en el ciclo 2 del colegio Marco Tulio Fernández. (Trabajo de grado). Universidad Libre, Bogotá, Colombia. https://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/8202/Propuesta%20metodologica%20para%20la%20ense%C3%B1anza%20de%20vocabulario%20de%20una%20lengua%20extranjera%20%28ingl%C3%A9s%29%20en%20el%202.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  7. Dalim, C. S., Sunar, M. S., Dey, A., & Billinghurst, M. (2020). Using augmented reality with speech input for non-native children’s language learning. Int. J. Hum. Comput. Stud., 134, 44-64.
  8. Ferreira, A., Sáez, K. & Sanhueza, C. (2018). Desarrollo de la competencia léxica a través de estrategias de aprendizaje de vocabulario en aprendientes de inglés como lengua extranjera. Lexis, 42(2), 273-326. https://dx.doi.org/10.18800/lexis.201802.002
  9. González, H., Ramírez, A. & Isaza, G. (2021). El profesor de inglés en los tiempos de uso de la tecnología. Revista Boletín Redipe, 10(3), 317–330. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i3.1237
  10. González, H., Ramírez, A., & Salazar, P. (2018). Las TIC en el mejoramiento de las competencias en lengua extranjera de los profesores de inglés. Editorial USC, Cali – Colombia.
  11. Harmer, J. (2008). How to teacher English. Pearson education limited.
  12. Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: Las Rutas Cuantitativa, Cualitativa y Mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A.
  13. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2021). Divulgación 2020. https://www.icfes.gov.co/divulgacion-2020
  14. Laboratorio de Economía de la Educación (LEE) de la Pontificia Universidad Javeriana (2023). Informe No. 69. Inglés, el factor de competitividad pendiente en Colombia. https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/8102914/INF-69-INGLE%CC%81S-LEE2023.pdf
  15. Martyani, E. & Sadikin, I. (2020). Integrating Augmented Reality (AR) In EFL Class For Teaching Vocabulary. PROJECT (Professional Journal of English Education). 3. 161. 10.22460/project.v3i2.p161-167. https://www.researchgate.net/publication/339977602_Integrating_Augmented_Reality_AR_In_EFL_Class_For_Teaching_Vocabulary
  16. Ministerio de Educación Nacional (1999). Lineamientos curriculares para la enseñanza de lenguas extranjeras. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_recurso_7.pdf
  17. Ministerio de educación Nacional República de Colombia (2016). Esquema curricular sugerido de inglés. https://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/Anexo%2012%20Esquema%20Curricular%20Espa.pdf
  18. Monroy, O. y Barros, C. (2022). Beneficios del translingüismo en el proceso enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en el aula de una escuela rural colombiana. Revista Panamericana de Pedagogía, 35, 63-79. https://doi.org/10.21555/rpp.vi35.2723
  19. Moreno Agurto, V. A. (2020). La importancia de la enseñanza del idioma inglés en la etapa escolar. Alétheia, 8(1), 41–52. https://doi.org/10.33539/aletheia.2020.n8.242
  20. Núñez, L. (2019). Metodologías para la enseñanza del léxico en el aprendizaje de lenguas extranjeras: un recorrido histórico. Universidad de Granada. Foro de profesores de E/LE, número 15 – 2019. 10.7203/foroele.15.15626. ISSN: 1886-337X. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7202799.pdf
  21. Orjuela, M. (2018). La creciente importancia del idioma inglés en Colombia. Lingüística y sociedad (1960-1980). (Tesis de grado) https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/39404/u821394.pdf?sequence=1
  22. Reed, E. (2018). Estrategias didácticas para la enseñanza del enfoque léxico y las nuevas Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) en la clase de español como lengua extranjera (ELE). https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc1157564/m2/1/high_res_d/REEDTHESIS-2018.pdf
  23. Rivas, B., Gertrudix Barrio, F. & Gertrudix-Barrio, M. (2021). Análisis sistemático sobre el uso de la realidad aumentada en educación infantil En EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 53-73
  24. Rivera, P. (2016). Las TIC y las Competencias del Siglo XXI. El Portal Colombia Aprende. http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/agenda/noticias/las-tic-y-las-competencias-del-siglo-xxi
  25. Rojas-Merchán, L. (2019). Aprendizaje significativo en la enseñanza del inglés desde las inteligencias múltiples (Trabajo de grado para optar al título de Especialista en Docencia Universitaria), Universidad Militar Nueva Granada Bogotá.
  26. Sánchez, A. (2021). Acta reunión de área de inglés No. 4 - 2021. Formato de actas. Escuela Normal Superior de Bucaramanga
  27. UNESCO (2019). Las lenguas en la educación. https://es.unesco.org/themes/ecm/lenguas