Gender perspective mainstreaming in postgraduate in Zacatecas-México: perception of NRS female researchers
Published 2024-11-30
Keywords
- institutional gender policies,
- gender mainstreaming,
- female college teachers,
- higher education,
- university teaching
How to Cite
Copyright (c) 2024 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
The aim of this paper is to analyze the process of mainstreaming the gender perspective in the Autonomous University of Zacatecas, based upon the case of the Academic Unit of Higher Teaching, which encompasses four postgraduate programs in education. The case study methodology was applied, using two techniques for collecting information: a survey and documentary review. A questionnaire with a Likert-type scale was applied, the sample was made up of 12 researchers from this unit who have the SNI distinction, and administrative documentation was analyzed applying a qualitative procedure. As results, it was found that the majority of the participants consider that it is important to mainstream this perspective in the university environment, but not all of them apply it in their teaching and research activities. One of the areas of improvement that was detected was the communication of institutional activities related to this topic and the invitation to researchers to participate in the creation of institutional policies and protocols on this matter. Through documentary analysis, signs of transversalization were found in the areas of research and teaching, mainly in one of the master's programs. It is concluded that the mainstreaming of the gender perspective in this unit, and in general in the university, is in progress, and that greater dissemination of institutional policies with a gender perspective, as well as the involvement of SNI researchers, is required to ensure that they are recognized as key agents in this process.
Downloads
References
- Araya, S. (2015). La categoría analítica del género: notas para un debate. Hallazgos, (12), 287-305. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1860
- Barrios Barraza, C. E (2018). Gestión educativa en un sistema de calidad en instituciones de educación superior universitaria. Revista Docencia Universitaria, 19(1), 55-73. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/7847
- Bernal, A. y Carrica, S. (2014). Mujer, desarrollo y educación para el desarrollo. Edetania. Estudios y propuestas socioeducativas, (46), 181-199. Recuperado de https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/167.
- Colina Escalante, A. (2014). El estudio de caso, una estrategia para la investigación educativa. En A. Díaz-Barriga y Luna Miranda, A. B. (coords.). Metodología de la investigación educativa. Aproximaciones para comprender sus estrategias (pp. 243-270). Ediciones Díaz de Santos. https://books.google.es/books?id=nOQ_CwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
- Conacyt (2021). Archivo Histórico del Sistema Nacional de Investigadores/ Investigadores vigentes 2021. https://conacyt.mx/sistema-nacional-de-investigadores/archivo-historico/
- Contreras Ramírez, C. P. (2020). Transversalizando la perspectiva de género en la Facultad de Ciencias Políticas y Sociales: el proyecto de la Unidad de Género, la erradicación de la violencia de género y la ruta hacia la igualdad sustantiva. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 65(240), 233- 259. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmcps/v65n240/0185-1918-rmcps-65-240-233.pdf
- Evia Alamilla, N.M., Carrillo Trujillo, C. D., Echeverría Echerría, R., y España Paredes, A. P. (2016). Transversalización de la perspectiva de género: análisis curricular de asignaturas en el área de psicología social comunitaria. Revista de Estudios Clínicos e Investigación Psicológica, 6(11),149-160. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2020.240.76629
- Furtado, V. (2018). El lenguaje inclusivo como política lingüística de género. Revista Digital de Políticas Lingüísticas, 5, (5), 48-70. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RDPL/issue/view/742
- García, M. B., y Marín, S.S. (2021). Educación científica en la universidad: las concepciones docentes sobre aprendizaje. Revista Docencia Universitaria, 22(1), 23-39. https://doi.org/10.18273/revdu.v22n1-20210002
- García Castro, M. (2021). Propuesta de plan de igualdad de género en las IES. Red Nacional de Instituciones de Educación Superior. Caminos para la Igualdad. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/210202095358Plan+de+Igualdad+de+Ge-CC-81nero.pdf
- Gutiérrez, N. (2020). Entrevista a Norma Gutiérrez Hernández [Facebook], 4 de marzo de 2020. Recuperado de https://www.facebook.com/Semujer.Zac/videos/142442620343899/UzpfSTEwMDAwNDEwNTA1MDgyODoyMDM1MzY1MDczMjc2OTc1/
- Lamas, M. (2002). Cuerpo: diferencia sexual y género. Taurus.
- Ley General para la Igualdad entre Mujeres y Hombres. Recuperado de https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LGIMH.pdf
- Maldonado, E. (2015). Estancia Infantil Siglo XXI [Facebook], 1 de diciembre de 2015. Recuperado de https://it-it.facebook.com/TVUAZ/videos/estancia-infantil-siglo-xxiuaz/1083821098294929/
- Mirador (2021). En la UAZ Tolerancia Cero a Todas las Formas de Violencia. Recuperado de https://www.periodicomirador.com/2021/08/27/en-la-uaz-tolerancia-cero-a-todas-las-formas-de-violencia/
- Naciones Unidas (2019). Lista de verificación para usar el español de forma inclusiva en cuanto al género. https://www.un.org/es/gender-inclusive-language/guidelines.shtml
- Pacheco Ladrón de Guevara, L. (2020). Líneas de acción de la RENIES para la construcción de igualdad en las IES. ANUIES. www.anuies.mx/recursos/pdf/igualdad.pdf
- Sánchez, M., y Villagómez, G. (2012). Perspectiva de género en instituciones de educación superior en la región sur-sureste de México. Géneros. Revista de Investigación y Divulgación sobre los Estudios de Género, (11), 7-41. http://bvirtual.ucol.mx/descargables/843_perspectiva_genero_instituciones.pdf
- Spolski, B. (2004). Language policy. Cambridge University Press.
- Torres, I. (2017). Protocolo para la atención a la violencia de género en la Universidad Autónoma de Zacatecas. Coordinación de Equidad de Género de la UAZ.
- Universidad Nacional Autónoma de México (2009). Caminos para la equidad de género en las instituciones de educación superior. Declaratoria. UNAM. http://bvirtual.ucol.mx/equidadgenero/documentos/63_Declaratoria_Caminos_para_la_Equidad_en_las_IES.pdf
- Valle, G. y Bueno, E. (2006). Las políticas públicas desde una perspectiva de género. Revista Novedades en Población, 2(4), 1-28. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Cuba/cedem-uh/20100313023232/Politicas_publicas.pdf
- Velasco, M., Vázquez, D. e Ibáñez, M. (2009). El cambio lingüístico en la educación en los últimos 25 años en España. Instituto de la Mujer Madrid.
- Zamudio, F. J., Ayala, M. R., y Arana, R. I. (2014). Mujeres y hombres. Desigualdades de género en el contexto mexicano. Estudios Sociales, 22(44) 251-279. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-45572014000200010