Vol. 25 No. 2 (2024): july - december
Articles

Gardner's Theory of Multiple Intelligences to strengthen the learning of Mathematics

Nelsy Angélica Barrera
Universidad de Pamplona, Colombia

Published 2024-09-25

Keywords

  • inteligencias múltiples,
  • aprendizaje,
  • matemáticas,
  • estrategias pedagógicas,
  • didáctica

How to Cite

Barrera, N. A. (2024). Gardner’s Theory of Multiple Intelligences to strengthen the learning of Mathematics. Revista Docencia Universitaria, 25(2), 73–82. https://doi.org/10.18273/revdu.v25n2-2024006

Abstract

Deficiencies in teaching, product of pedagogical strategies based on traditional methodologies from the perspective of technological and scientific advances, affect the teaching processes in students, generating high possibilities of school dropout, low academic performance and even more important, poor results in international tests such as those applied for the OECD's International Student Assessment (PISA) or in national tests, such as the Saber tests. A qualitative research process was conducted for the remediation of this problem, which focuses on strengthening learning processes through the Howard Gardner theory of multiple intelligences in the classroom, using a qualitative approach, with a pedagogical action design, collecting data by means of 3 collection instruments (semi-structured interview, field diary and diagnostic evaluation) and applying for a period of 3 months a curricular modification to the area of mathematics of 5 students of the 5th grade of the educational institution San Ignacio Municipality of El Playón, Santander. The results obtained showed an improvement in motivation, perception of learning and group work in each of the 6 activities proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Ander-Egg, E. (2013). Repensando la investigación-acción-participativa: comentarios, críticas y sugerencias (4.a ed.). Ezequiel Ander-Egg. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=37138.
  2. Antunes, C. A. (2006). Las inteligencias múltiples: cómo estimularlas y desarrollarlas. (1ra. ed.). Alfaomega y Narcea. https://memsupn.weebly.com/uploads/6/0/0/7/60077005/las_inteligencias_m%C3%9Altiples.pdf
  3. Arias, F. G. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial Episteme. http://roa.ult.edu.cu/jspui/handle/123456789/3241
  4. Castillo-Delgado, M., Ezquerro-Cordón, A., Llamas Salguero, F., & López-Fernández, V. (2016). Estudio neuropsicológico basado en la creatividad, las inteligencias múltiples y la función ejecutiva en el ámbito educativo. Revista electrónica de investigación y docencia creativa, 5, 9–15. https://doi.org/10.30827/digibug.39528
  5. Castro, W. O. (2019). La complejidad paradigmática en el aprendizaje significativo de las matemáticas. Educare, 23(2), 77-91. https://doi.org/10.46498/reduipb.v23i2.5.
  6. Flick, U. (2014). El diseño de investigación cualitativa. Ediciones Morata.
  7. Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
  8. Gardner, H. (2001). Estructuras de la Mente. La teoría de Las Inteligencias Múltiples. Fondo de Cultura Económica.
  9. Godino, J. D., Batanero, C., & Vicenç, F. (2003). Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. MINISTERIO DE EDUCACIÓN. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=79578.
  10. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª. ed.). McGraw-Hill.
  11. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [ICFES] (2020). Informe Nacional de Resultados para Colombia - PISA 2018. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/1125661/Informe_nacional_resultados_PISA_2018.
  12. Martínez Iñiguez, J. E., Tobón, S., López Ramírez, E., & Manzanilla Granados, H. M. (2020). Calidad educativa: Un estudio documental desde una perspectiva socioformativa. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 16(1), 233–258. https://doi.org/10.17151/rlee.2020.16.1.11.
  13. Molina, A. B., Díaz, J. E. A., & Ballesteros, E. P. (2019). El aprendizaje de la geometría con Geogebra, un enfoque de aprendizaje por problemas. Revista Docencia Universitaria, 20(2), 55-67. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/10522
  14. OECD (2019), PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/5f07c754-en.
  15. Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La Búsqueda de Significados. Paidós https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1216368