Vol. 19 No. 2 (2018): Revista Docencia Universitaria
Articles

A study of the learning conceptions of preservice science teachers

María Florencia Giuliani
Universidad Nacional de Mar del Plata de formación. Mar del Plata, Argentina.
Bio
María Florencia Di Mauro
Universidad Nacional de Mar del Plata de formación. Mar del Plata, Argentina.
Bio
Jorgelina Anabel Ferreiro
Universidad Nacional de Mar del Plata de formación. Mar del Plata, Argentina.
Bio
Martina Varela
Universidad Nacional de Mar del Plata de formación. Mar del Plata, Argentina.
Bio
María Basilisa Garcia
Universidad Nacional de Mar del Plata de formación. Mar del Plata, Argentina.
Bio

Published 2018-12-28

Keywords

  • student for teacher,
  • conception,
  • learning,
  • higher education

How to Cite

Giuliani, M. F., Di Mauro, M. F., Ferreiro, J. A., Varela, M., & Garcia, M. B. (2018). A study of the learning conceptions of preservice science teachers. Revista Docencia Universitaria, 19(2), 31–47. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/9394

Abstract

This work aims to perform an analysis of university student’ learning conceptions, which have both implicit and explicit elements. A descriptive approach was used. The participants were 74 second-year students of teaching programs from the Faculty of Exact and Natural Sciences (FCEyN)) from the National University of Mar del Plata (UNMdP), Argentina. The data sources were a definition and a drawing made by the students, about a learning situation. An analysis of their content was carried out to describe which elements were incorporated in each data source. In the representations about learning the students included mainly aspects related to the content and the organizational and interpersonal context in which they learn. The results showed that the definition was a more heterogeneous conception in its components, more sophisticated than the conceptions expressed in the drawing, but with elements of a reproductive vision of learning and a superficial cognitive processing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I. y Vaillant, D. (2015). El aprendizaje bajo la lupa: nuevas perspectivas para América Latina y el Caribe. UNICEF Oficina Regional para América Latina y el Caribe. Recuperado de https://www.unicef.org/cuba/cu_resources_ Elaprendizajebajolalupalibro.pdf

Alliaud, A. (2006). Experiencia, narración y formación docente. Educação & Realidade, 31(1), 7-22.

Atkinson, T. y Claxton, G. (Eds.) (2002). El profesor intuitivo. Barcelona: Octaedro.

Bell, P. (2001). Content analysis of visual images. En T. Van Leeuwen, T., y C. Jewitt, C. (Eds.). (2001). The handbook of visual analysis. Thousand Oaks: Sage.

Cárcamo, R. y Castro, P. (2015). Concepciones sobre el aprendizaje de estudiantes de Pedagogía de la Universidad de Magallanes y docentes en ejercicio en la Educación Básica de la ciudad de Punta Arenas, Chile. Formación universitaria, 8(5), 13-24.

De Vega Rodríguez, M. (1984). Introducción a la psicología cognitiva. Alianza editorial.

Deniz, H. (2011). Examination of changes in prospective elementary teachers’ epistemological beliefs in science and exploration off actors meditating that change. Journal of Science Education and Technology, 20(6), 750-760.

Durden, T. R. y Truscott, D. M. (2013). Critical Reflectivity and the Development of New Culturally Relevant Teachers. Faculty Publications from CYFS.

Durden, T. R., y Truscott, D. M. (2015). Critical reflectivity and the development of new culturally relevant teachers. Multicultural Perspectives, 15(2), 73-80.

Fraga-Varela, F. y Gewerc-Barujel, A. (2015) Concepciones sobre tecnología educativa: una mirada desde la biografía escolar y universitaria de una maestra en formación inicial. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(3), 23-34.

García, M. B. y Vilanova, S. L. (2008). Las representaciones sobre el aprendizaje de los alumnos de profesorado: diseño y validación de un instrumento para analizar concepciones implícitas sobre el aprendizaje en profesores de matemática en formación. Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 3(2), 27-34.

García, M. y Mateos, M. (2013). Las cuestiones de dominio intersujeto e intrasujeto en el contenido de las concepciones epistemológicas en docentes universitarios. Avances en Psicología Latinoamericana, 31(3), 586-619.

Kosslyn, S. (1986). Image and Mind. Cambridge, Mass: Harvard University Press.

Northcote, M. (2009). Educational Beliefs of Higher Education Teachers and Students: Implications for Teacher Education. Australian Journal of Teacher Education, 34(3).

Neuendorf, K. A. (2016) The content analysis guidebook. Thousand Oaks: Sage.

Park, S., & Oliver, J. S. (2008). Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38(3), 261-284

Pérez Gómez, A. (2009). Las funciones sociales de la escuela: de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento y la experiencia. Buenos Aires: Laboratorio de Políticas Públicas.

Pontes Pedrajas, A., Poyato López, F. y Oliva Martínez, J. (2017) Concepciones sobre el aprendizaje de las ciencias de los estudiantes del máster de profesorado de enseñanza secundaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (31), 137- 164

Pozo J. I. y Scheuer, N. (2000). Las concepciones sobre el aprendizaje como teorías implícitas. En J. I. Pozo y C. Monero (eds.) El aprendizaje estratégico. Madrid: Santillana.

Pozo, J. I. (2017). Aprender más allá del cuerpo: de las representaciones encarnadas al explicitación mediada por representaciones externas. Infancia y Aprendizaje. Journal for the Study of Education and Development, 40(2), 219-276.

Siso-Pavón, Z. y Cuellar-Fernández, L. (2017). Relaciones entre las concepciones de naturaleza de la ciencia y la tecnología, y de la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias de profesores de química en ejercicio. Una primera aproximación al esquema conceptual del profesor. Tecné, Episteme y Didaxis, (41), 17-36.

Töytäri, A., Piirainen, A., Tynjälä, P., Vanhanen-Nuutinen, L., Mäki, K., y Ilves, V. (2016). Higher education teachers’ descriptions of their own learning: a large-scale study of Finnish Universities of Applied Sciences. Higher Education Research and Development 35(6), 1284-1297.

Trigwell K. y Prosser M. (1997) Towards an Understanding of Individual. Acts of Teaching and Learning. Higher Education Research y Development, 16(2), 241-252.

Vermunt, J. D. y Vermetten, Y. J. (2004). Patterns in student learning: relationships between learning strategies, conceptions of learning, and learning orientations. Educational Psychology Review, 16(4), 359-384.

Vilanova, S. L., García, M. B., Chaparro, M., y Natal, M. (2016). La formación de profesores de ciencias: descripción y análisis de posibles relaciones entre las representaciones sobre el aprendizaje de docentes y estudiantes universitarios de profesorado. Perspectiva Educacional, 56(1), 4-24.

Vilanova, S. L., García, M. B., y Señoriño, O. (2007). Concepciones acerca del aprendizaje: diseño y validación de un cuestionario para profesores en formación. Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 9(2), 1-21.

Watzlawick, P., Beavin, J., y Jackson, D. (1997). Teoría de la comunicación humana. Barcelona: Herder.