Abstract
Introduction: population dynamics, disease burden and political-economic structural changes have prompted the Colombian state to seek comprehensiveness in health care processes, and to this end it defined the implementation of Integrated Health Care Routes (RIAS). Objective: to understand the perception of the experience of process leaders in health entities regarding the implementation of the RIAS in Cauca, Colombia. Method: qualitative, inductive study with an interpretative phenomenology approach. The study group consisted of seven process leaders of health entities. Results: the interviewees feel that implementation is a difficult process, determined by the willingness and commitment of the health stakeholders. Changes in administration generate discontinuities affecting progress on the routes for which they are responsible. They perceive disarticulation in implementation, limited resources, administrative deficiencies, infrastructure and human talent, mainly health specialists. Discussion: the perception of the experiences denotes what several authors have described in relation to tensions in implementation and management processes in health: inaccessibility, discontinuity and fragmentation of services; weak health authority, curative approach and economic interests. Conclusions: from their experience, process leaders perceive the RIAS as a strategic foundation that favors comprehensive health care; however, there are gaps in the implementation caused by administrative and financial processes and the health model itself, restricting the fulfillment of the purpose for which they were created. At the same time, they perceive feelings of helplessness and hopelessness, difficulties and tensions in the implementation exercise.
References
Colombia, Congreso de la República. Ley No 100, del 23 de diciembre de 1993. Crea el Sistema de Seguridad Social Integral y se dictan otras disposiciones. Bogotá: Diario Oficial del Congreso de la República de Colombia; 1993.
Gutiérrez J, Restrepo R. El pluralismo estructurado de Londoño y Frenk frente a la articulación y modulación del Sistema General de Seguridad Social en Salud (SGSSS) en Colombia. Sociedad y economía [Internet]. 2012; (23): 183-204.
Colombia, Ministerio de Salud y Protección Social. Ley 1438, del 19 de enero de 2011. Por medio de la cual se reforma el Sistema General de Seguridad Social en Salud. Bogotá: Diario Oficial del Congreso de la República de Colombia, 2011.
Colombia, Congreso de la República. Plan Decenal de Salud Pública 2012-2021 [Internet]. Bogotá: MSPS; 2021. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/ rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/ED/PSP/ IMP_4feb+ABCminsalud.pdf.
Colombia, Congreso de la República. Ley Estatutaria No 1751 de 2015, del 16 de Febrero. Por medio de la cual se regula el derecho fundamental a la salud y se dictan otras disposiciones. Bogotá: Diario Oficial del Congreso de la República de Colombia; 2015.
Colombia. Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 429 de 2016, del 17 de Febrero. Por medio de la cual se adopta la Política de Atención Integral en Salud. Bogotá: MSPS; 2016.
Colombia. Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 3280 de 2018, 2 de agosto. Por medio de la cual se adoptan los lineamientos técnicos y operativos de las RIAS. Bogotá: MSPS; 2018.
Colombia. Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 2626 de 2019, 27 de Septiembre. Por medio de la cual se modifica la Política de atención integral en salud, y se adopta el Modelo de Acción integral Territorial MAITE. Bogotá: MSPS; 2019.
Colombia. Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 518 de 2015, 4 de Febrero. Por medio de la cual se dictan disposiciones de la Gestión de la Salud Pública y se dan directrices para la ejecución, seguimiento y evaluación del Plan de Salud Pública de Intervenciones Colectivas. Bogotá: MSPS; 2016.
Álvarez G, García M, Londoño M. Crisis de la salud en Colombia: limitantes del acceso al derecho fundamental a la salud de los adultos mayores. Rev CES Derecho [Internet]. 2016; 7(2): 106-125.
Suárez-Rozo L, Puerto-García S, Rodríguez-Moreno L, Ramírez-Moreno J. La crisis del sistema de salud colombiano: una aproximación desde la legitimidad y la regulación. Rev Gerenc Polít Salud. 2017; 16 (32): 34-50. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana. rgps16-32.cssc
Grupo de economía de la salud GES. Observatorio de la seguridad social. Universidad de Antioquia. Sostenibilidad financiera de los sistemas de salud: Alternativas y lecciones para Colombia. Medellín: UDEA; 2017.
Rodríguez-Villamizar L, Ruiz-Rodríguez M, Acosta- Ramírez N. Evaluación de un modelo de atención primaria en salud en Santander, Colombia. Rev Fac Nacional Salud Pública. 2016; 34(1): 88-95.
Ayala J. La salud en Colombia: más cobertura, pero menos acceso Bogotá: Banco de la República; 2014. p. 23-26. Disponible en: http://www.banrep.gov.co/ docum/Lectura_finanzas/pdf/dtser_204.pdf
Gómez-Arias RD, Nieto E. Colombia: ¿qué ha pasado con su reforma de salud? Rev Perú Med Exp Salud Pública [Internet]. 2014; 31(4): 733-739.
Urrego J. Consejo Regional Indígena del Cauca CRIC. Avance en la construcción del Sistema Intercultural en Salud Propia e Intercultural-SISPI. Popayán: Samava Ediciones; 2018.
Gobernación del Cauca. Plan de desarrollo departamental del Cauca “Territorio de paz” 2016- 2019. Popayán: Gobernación del Cauca: 2016. Disponible en: http://sedcauca.gov.co/plan-de-desarrollo-departamental/
Secretaría de Salud del Cauca. Informe de gestión procesos de implementación del Modelo Integral de Atención en Salud 2016-2019. Proceso de gestión de la salud pública e intervenciones colectivas. Popayán: Gobernación del cauca; 2020.
Perruchoud González S. La fenomenología según Merleau-Ponty: un camino de descenso hacia las cosas. Rev Filosofía. 2017; 42(1): 59-76. doi: http:// dx.doi.org/10.5209/RESF.55447
Dantas GD, Moreira V. El método fenomenológico crítico de investigación con base en el pensamiento de Merleau Ponty. Ter Psicol. 2009; 27(2): 247- 257. doi: https://dx.doi.org/10.4067/S0718- 48082009000200010
Lincoln Y, Guba E. Criteria for assessing naturalistic inquiries as reports. New Orleans; 1988 Apr.
Creswell J. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 4th ed. Oaks T, editor. California: Sage Publications; 2013.
Patton M. How to use qualitative methods in evaluation. London: Sage Publications; 1987.
Smith JA, Osborn M. Interpretative phenomenological analysis. In J. Smith. (Ed.), qualitative psychology: A practical guide to research methods (pp. 53-80). London: Sage; 2008. doi: http:// dx.doi.org/10.1002/9780470776278.ch10
Patton M. Qualitative research and Evaluation Methods. 3rd ed. London: Sage Publications; 2002.
Molina-Marín G, Álvarez-Ochoa P, Oquendo-Lozano T. La salud pública en la agenda de los gobiernos municipales de seis ciudades colombianas, periodos 2008-2011 y 2012-2015. Rev Gerenc Polít Salud. 2014; 13(27): 62-85. doi: http://dx.doi.org/10.11144/ Javeriana.rgyps13-27.spag
Roth-Deubel A, Molina-Marín G. Public health stewardship and governance regarding the Colombian healthcare system, 2012-2013. Rev Salud Pública [Internet]. 2013; 15(1): 44-55.
Bernal O, Forero J. Sistemas de información en el sector salud en Colombia. Rev Gerenc Polit Salud. [Internet]. 2011; 10(21): 85-100.
Restrepo L, López M. Sistema de información para la calidad en salud: una realidad por explorar, para conocer y decidir responsablemente. Rev CES Salud Pública. 2015; 6(1): 54-64.
Ruiz F, Matallana M, Amaya J, Vásquez M, Parada L, Piña M. Recursos humanos de la salud en Colombia - 2008 “Balance, competencias y prospectiva”. Fundación Cultural Javeriana de Artes Gráficas. Tercera edición, Bogotá: MSPS; 2009.
Molina-Marím G, Oquendo-Lozano T, Rodríguez- Garzón S, Montoya-Gómez N, Vesga-Gómez C, Lagos- Campos N, et al. Gestión del talento humano en salud pública. Un análisis en cinco ciudades colombianas, 2014. Rev Gerenc Polít Salud. 2016; 15(30): 108-125. doi: http://dx.doi.org/10.11144/ Javeriana.rgyps15-30.gtsp
Muñoz I, Higuita Y, Molina G, Gómez L. Características de la gestión del talento humano en salud pública. En: Molina G, editor. Tensiones en las decisiones en salud pública en el sistema de salud colombiano: el bien común en confrontación con los intereses y prácticas particulares. Medellín: Pulso & Letra Editores; 2013. p. 275-92.
Vargas I, Eguiguren P, Mogollón-Pérez AS, Bertolotto F, Samico I, López J, et al. Understanding the factors influencing the implementation of participatory interventions to improve care coordination. An analytical framework based on an evaluation in Latin America. Health Policy Plan. 2020; 35(8): 962-972. doi: 10.1093/heapol/czaa066
Roth-Deubel A, Molina-Marín G. Public health stewardship and governance regarding the Colombian healthcare system, 2012-2013. Rev salud pública [Internet]. 2013; 15(1): 44-55.
Vargas I, Mogollón-Pérez A, De Paepe P, Ferreira da Silva M, Unger J, Vázquez M. Barriers to healthcare coordination in market-based and decentralized public health systems: a qualitative study in healthcare networks of Colombia and Brazil. Health Policy Plan. 2016; 31(6): 736-748. doi: 10.1093/heapol/czv126
Abadia C, Oviedo D. Bureaucratic itineraries in Colombia. A theoretical and methodological tool to assess managed-care health care systems. Soc Sci Med. 2009; 68(6): 1153–1160.
Suárez-Rozo L, Puerto-García S, Rodríguez-Moreno L, Ramírez-Moreno. La crisis del sistema de salud colombiano: una aproximación desde la legitimidad y la regulación. Rev Gerenc Polít Salud. 2017; 16(32): 34-50. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana. rgps16-32.cssc
Orozco-Gallo A. Un análisis del gasto público en salud de los entes territoriales colombianos. Documentos de trabajo sobre economía regional. Banco de la República Núm. 220. Bogotá: Banrep; 2015. Disponible en: https://www.banrep.gov.co/ sites/default/files/publicaciones/archivos/dtser_220. pdf. Consultado en mayo de 2021.
Molina G, Ramírez A, Ruiz A. Tensiones en las decisiones en Salud Pública en el sistema de salud colombiano. El bien común en confrontación con los intereses y prácticas particulares. Medellín: Pulso y Letra editores; 2013.
Colombia, Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. [Internet]. Bogotá: MSPS; 1993. Disponible en: https://www.minsalud.gov. co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/ RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Jorge Sotelo-Daza, Omar Andrés Ramos-Valencia, Ana Milena Galarza-Iglesias