Abstract
Introduction: Although risky sexual practices online may seem innocuous, in many cases they compromise the health and safety of people or transcend the virtual dimension, becoming risk behaviors. Currently, sexuality is also exercised through cybernetic means, with practices such as sexualized viral games or challenges on the Internet, sexting or cybersex. Objective: To determine the validity and reliability of an instrument that evaluates risky sexual behaviors online. Methodology: Methodological study that determined facial and content validity with a panel of seven experts, who evaluated the comprehension, precision, and clarity of each item. Fleiss’s Kappa and compliance percentage were calculated. Content validity evaluated the relevance of each statement and the content validity ratio and index were calculated. Construct validation included the participation of 244 school-age adolescents, an exploratory factorial analysis was performed, and reliability was calculated with Cronbach’s alpha. Results and Results: The facial validation reached at least 85% compliance in each criterion. The content validity ratio ranged from 0.71 to 1.00 and the content validity index was 0.948. In construct validity, instruments are made up of two dimensions and three factors; reliability was 0.97. Conclusions: The instrument obtained validity and reliability tests required to be used in the Colombian context.
References
Alonso Ruido P, Rodríguez Castro Y, Lameiras Fernández M. El impacto de las redes sociales en adolescentes gallegos/as: análisis cualitativo. Rev Reipe. 2017; 13: 52-56. doi: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2281
Asrese K, Mekonnen A. Social network correlates of risky sexual behavior among adolescents in Bahir Dar and Mecha Districts, NorthWest Ethiopia: an institution-based study. Reprod Health. 2018; 15(1): 61. doi: https://doi.org/10.1186/s12978-018-0505-8
Figueroa LA, Figueroa Pérez L. Conductas sexuales de riesgo en adolescentes desde el contexto cubano. Rev Ciencias Médicas. 2017; 21(2): 193-301.
Flores P, Browne R. Jóvenes y patriarcado en la sociedad TIC: Una reflexión desde la violencia simbólica de género en redes sociales. Rev Latinoam Cienc Soc Niñez Juv. 2017; 15(1): 147-160. doi: https://doi.org/10.11600/1692715x.1510804082016
Jaen Cortés CI, Rivera Aragón S, Reidi Martínez LM, García Méndez M. Violencia de pareja a través de medios electrónicos en adolescentes mexicanos. Act Inv Psicol. 2017; 7(1): 2594-2605. doi: https://doi.org/10.1016/j.aipprr.2017.01.001
Sarabia I, Estévez A. Sexualized behaviors on Facebook. Comput Hum Behav. 2016; 61: 219-226. doi: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.037
Sharabi LL, Dykstra DeVette TA. From first email to first date: Strategies for initiating relationships in online dating. J Soc Personal Relationships. 2019; 36(11-12): 3389-3407. doi: https://doi:10.1177/0265407518822780
González M, Blanco M, Ramos G, Martínez G, Rodríguez Y, Jordán M. Educación en infecciones de transmisión sexual desde la adolescencia temprana: necesidad incuestionable. Rev Med Electrón. 2018; 40(3): 768-783.
Vizzuetth Herrera A, García Meraz M, Guzmán Saldaña R. Validación de dos escalas para usuarios de redes sociales virtuales: conductas sexuales de riesgo y motivación hacia el sexo en línea. Psicol Iberoamericana. 2015; 23(1): 66-74. doi: https://doi.org/10.48102/pi.v23i1.134
López Fernández R, Avello Martínez R, Palmero Urquiza DE, Sánchez Gálves S, Quintana Álvarez M. Validación de instrumentos como garantía de la credibilidad en las investigaciones científicas. Rev Cub Med Mil. 2019; 48(Suppl1).
Polanía Reyes CL, Cardona Olaya FA, Castañeda Gamboa GI, Vargas IA, Calvache Salazar OA, Abanto Vélez WI. Investigación cuantitativa: procedimientos psicométricos básicos. En: Polanía Reyes CL, Cardona Olaya FA, Castañeda Gamboa GI, Vargas IA, Calvache Salazar OA, Abanto Vélez WI, editores. Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa: aspectos conceptuales y prácticos para la aplicación en niveles de educación superior. 1.ª ed. Cali: Institución Universitaria Antonio José Camacho; 2020. p. 48-63. doi: https://doi.org/10.54278/9789588292991
Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P. Concepción o elección del diseño de investigación. En: Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio P, editores. Metodología de la investigación. 4.ª ed. México: McGraw Hill; 2015. p. 157-234.
Castillo SD, González CR, Olaya SA. Validez y confiabilidad del cuestionario Florida versión en español. Rev Col Cardiol. 2018; 25(2): 131-137. doi: https://doi.org/10.1016/j.rccar.2017.12.018
Sánchez HB, Carrillo GG, Cárdenas D, Alarcón A. Diseño, validez facial y de contenido del instrumento carga de la enfermedad crónica para el paciente. Rev Méd Risaralda. 2017; 23(1): 17-21. doi: https://doi.org/10.22517/25395203.12901
Galicia AL, Balderrama TJ, Edel NR. Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apert. 2017; 9(2): 42-53. doi: https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.993
Carrillo GM, Vargas RE, Gómez RO. Validación de la escala competencia para el cuidado en el hogar en adultos con cáncer. Rev Cuid. 2021; 12(2): e1210. doi: http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.1210
Auerswald M, Moshagen M. How to determine the number of factors to retain in exploratory factor analysis: A comparison of extraction methods under realistic conditions. Psychol Methods. 2019; 24(4): 468–491. doi: https://doi.org/10.1037/met0000200
Organización Mundial de la Salud. Desarrollo en la adolescencia: un periodo de transición de crucial importancia [Internet]. Ginebra: OMS; 2017 [citado 2019 abr. 12]. Disponible en: https://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/adolescence/dev/es/
Borrás Santisteban T. Adolescencia: definición, vulnerabilidad y oportunidad. CCM [Internet]. 2014;18(1):5-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000100002&lng=es
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Estado Mundial de la Infancia 2011: La adolescencia - una época de oportunidades [Internet]. Nueva York: UNICEF; 2013.
López AM, Gutiérrez PL. Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. Rev d’Innovació I Recerca En Educación. 2019; 12(2): 1–14. doi: https://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057
Watkins W. Exploratory factor analysis: A guide to best practice. J Black Psychol. 2018; 44(3): 219– 246. doi: https://doi.org/10.1177/0095798418771807
Contreras S, Novoa F. Ventajas del alfa ordinal respecto al alfa de Cronbach ilustradas con la encuesta AUDIT-OMS. Rev Panam Salud Publica. 2018; 42: e65. https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.65
León Larios F, Gómez Baya D. Diseño y validación de un cuestionario sobre conocimientos de sexualidad responsable en jóvenes. Rev Esp Salud Pública. 2018; 92.
Vargas Ruiz R. Conocimientos, actitudes y prácticas en salud sexual y salud reproductiva: Propuesta de una escala psicométrica. Revista ABRA. 2007; 27(36): 135-167.
Rodríguez Castro Y, Alonso Ruido P, González Fernández A, Lameiras Fernández M, Faílde Garrido J. Validación de la escala de comportamientos de sexting en adolescentes: Prevalencia y consecuencias asociadas. Rev Psicol Educación. 2021; 27(2): 177–185. doi: https://doi.org/10.5093/psed2021a9

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Andrea Paola Cruz-Moreno, Lucy Marcela Vesga-Gualdrón