Perception of the professional profile of the physiotherapist of a public university
pdf (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Professional profile
competences
direct heads
physiotherapy

How to Cite

López-Laverde, J., Maya-Valencia, M., & Palacio-Ruiz, C. D. (2019). Perception of the professional profile of the physiotherapist of a public university. Salud UIS, 51(2), 130–135. https://doi.org/10.18273/revsal.v51n2-2019005

Abstract

Introduction: Professional profile involves the description of abilities, knowledge and skills that every professional has or should have for an efficient work performance. This entails activities that executive heads expect that workers are in charge as part of their professional development. Objective: To describe the perception of the professional profile of the physiotherapy graduate in a public university institution from the perspective of the direct heads. Methodology: Cross-sectional descriptive study with a sample of 25 direct heads of graduates of a public university, randomly selected from the database of graduates of the institution. The participants answered a 33-question printed questionnaire designed by the researchers. Results. Every questionnaire was analyzed with Microsoft Excel. In accordance to the given assessment of the direct heads, the physiotherapists were characterized by having high professional and ethical commitment, theoretical and practical insights, and high quality in work performance and compliance at work. Nevertheless, the competence with the lowest score was the knowledge on foreign languages. Conclusions. The perception of the professional profile from the direct heads has to do with the specific competences and the evidence-based practice. These obtained a value of 80%, below 

https://doi.org/10.18273/revsal.v51n2-2019005
pdf (Español (España))
HTML (Español (España))
XML (Español (España))

References

1. Arciniegas CM, Bedoya DP, Urbina LM. Competencia creatividad e innovación: conceptualización y abordaje en la educación. Katharsis. 2013; 15: 195-214. doi: 10.25057/25005731.245.

2. Gómez EP, Agredo VS, David JA. Perfil profesional y ocupacional de los fisioterapeutas en Colombia. CES Mov Salud. 2015; 3(1): 35-43.

3. Zapata WA. Formación por competencias en educación superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano. Rev Iberoam Edu. 2005; 36(9): 1.

4. Grosman PL. Diseño y ajuste de programas de formación para el trabajo bajo el enfoque de competencias. Rev Edu Colombia Ap. 2008; 16.

5. Reimers F, Carnoy M, Brunner J, Panneflek A, Marchesi Á, Namo G, et al. Protagonismo docente en el cambio educativo. Chile AMF Imprenta. 2005; 191.

6. Asociación Colombiana de Facultades de Fisioterapia (ASCOFAFI), Colegio Colombiano de Fisioterapeutas (COLFI) y Asociación Colombiana de Estudiantes de Fisioterapia (ACEFIT). Perfil profesional y competencias del fisioterapeuta en Colombia. Bogotá: Ministerio de Salud y Protección Social. 2015; 30-40.

7. Beneitone P. Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina: informe final Proyecto Tuning América Latina: 2004-2007.

8. Cabeza L, Castrillón J, Lombana J. Importancia y coincidencia de competencias para egresados de administración y empleadores: un enfoque por regiones de Colombia. Rev Fac Cienc Econ. Invest Reflex. 2017; 25(2): 105-122. doi: 10.18359/rfce.1983.

9. Cabrera N, López L, Portillo M. Las competencias de los graduados y su evaluación desde la perspectiva de los empleadores. Estud Pedag. 2016; 42(3): 69-87. doi: 10.4067/S0718-07052016000400004.

10. AQU. Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. Empleabilidad y competencias de los recién graduados la opinión de empresas e instituciones. B 13431. Primera edición. 2015.

11. Aurelio VS, Poblete M. Capítulo, I. Aprendizaje basado en competencias: una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Ed Mensajero, Bilbao. 2007. doi:10.15581/004.16.197.

12. Muñoz MN, Rodríguez P, Hincapié J, Agudelo AM, Ramírez R. Percepción de empleadores sobre las competencias de graduados del Programa de Enfermería de la Fundación Universitaria del Área Andina de Pereira (Colombia). Cult Cuidado. 2012; 9(2): 22-38.

13. Peterson JA, Sánchez D. Percepción del empleador: competencias del egresado de Enfermería de la Universidad Popular del Cesar. 2016; 13(26). doi: 10.18041/0124-0102/advocatus.26.944.

14. Bernal CI. Diseño curricular basado en competencias profesionales: una propuesta desde la psicología interconductual. Rev Edu Desarrollo. 2007; 6(2): 45-54.

15. Dussán C, Ruíz FJ, Tamayo ÓE, Montoya M. Perspectiva de los empleadores sobre la pertinencia académica de los programas de pregrado de la universidad de Caldas. Rev Latinoam Est Edu. 2017; 13(2): 30-48. doi: 10.17151/rlee.2017.13.2.3.

16. Herrera EV, Camargo DM. Perfil profesional de los fisioterapeutas egresados de la UIS: 1980-2003. Rev Univ Ind Santander Salud. 2004; 36(1): 2-11.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.