Abstract
Introduction: For many years it has been recognized that one of the most important scenarios to promote health is the school environment. Objective: To analyze the theoretical and practical trends of health promotion in the school environment in Latin America. Methods: Narrative review based on scientific literature published between 2007 and 2017 and linked in the databases Scielo, Redalyc, Lilacs and Ebsco. Results: The search yielded a total of 182 articles and 75 studies were selected that met the inclusion criteria and were analyzed. There is a vision of the school as a favorable place for health care for schoolchildren, intersectoral work, policy development, knowledge and environments, as well as a relationship with education for self-care and the promotion of lifestyles. The tendency in terms of practices is to act in lifestyles from the health sector with a biologicist and hygienist approach. Conclusions: There is a gap between theory and practice because although broad perspectives of health promotion in the school setting are mentioned, the interventions are framed in the biomedical model, with a focus on risk and with incipient participation of the education sector.
References
2. Organización Mundial de la Salud. Segunda conferencia internacional de promoción de la salud: políticas públicas favorables a la salud. Adelaida: Organización Mundial de la Salud; 1988.
3. Organización Mundial de la Salud. Declaración de Sundsvall. Entornos propicios para la salud. Tercera conferencia internacional sobre promoción de la salud. Sundsvall: Organización Mundial de la Salud; 1991.
4. Organización Mundial de la Salud. Declaración de Yakarta sobre promoción de la salud en el siglo XXI. Cuarta conferencia internacional sobre promoción de la salud: nueva era, nuevos actores: adaptar la promoción de la salud al siglo XXI. Yakarta: Organización Mundial de la Salud; 1997.
5. Organización Mundial de la Salud. Declaración de México hacia una mayor equidad. Quinta conferencia internacional sobre Promoción de la Salud hacia una mayor equidad. México: Organización Mundial de la Salud; 2000.
6. Organización Mundial de la Salud. Carta de Bangkok para el fomento de la salud en un mundo globalizado. VI conferencia mundial de promoción de la salud. Bangkok: Organización Mundial de la Salud; 2005.
7. Organización Mundial de la Salud. Séptima conferencia de promoción de la salud: la llamada a la acción de Nairobi para cerrar la brecha de implementación en promoción de la salud. Nairobi: Organización Mundial de la Salud; 2009.
8. Organización Mundial de la Salud. Octava conferencia mundial de promoción de la salud. Helsinki: Organización Mundial de la Salud; 2013.
9. Organización Mundial de la Salud. Novena conferencia mundial de promoción de la salud. Declaración de Shanghái sobre la promoción de la salud en la agenda 2030 para el desarrollo sostenible. Shanghái: Organización Mundial de la Salud; 2016.
10. Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. Objetivos de desarrollo sostenible; 2015.
11. Organización Panamericana de la Salud. Preparar a la Región de las Américas para alcanzar el Objetivo de Desarrollo Sostenible sobre la salud. Washington (DC): OPS; 2015.
12. Organización Mundial de la Salud. Promoción de la salud mediante las escuelas. Iniciativa mundial de salud escolar. 1996.
13. World Health Organization. Health promoting schools. A healthy setting for living, learning and working. WHO´s global school health initiatives. Geneva: World Health Organization; 1998.
14. Cerqueira MT. Health-promoting schools in the Americas. World Health. 1996; 49 (4):12-13.
15. Organización Panamericana de la Salud. Acerca de las escuelas promotoras de la salud; 2016.
16. Organización Panamericana de la Salud. Escuelas Promotoras de la Salud: Modelo y guía para la acción; Washington.
17. Organización Panamericana de la Salud. Red de Promoción de la Salud escolar. Primera reunión y asamblea constitutiva. San José, Costa Rica: Organización Panamericana de la Salud; 1996.
18. Organización Panamericana de la Salud. Escuelas Promotoras de la Salud. Fortalecimiento de la Iniciativa Regional Estrategias y Líneas de Acción 2003-2012. Washington; 2003.
19. Organización Panamericana de la Salud. Escuelas Promotoras de la Salud; entornos saludables y mejor salud para las generaciones futuras. Washington D.C: OPS; 1998.
20. Mantilla BP, Hakspiel MC, Larrota M. Hacia la construcción de escuelas saludables. Guía para docentes y personal de salud. 3ed. Bucaramanga: Publicaciones UIS; 2003.
21. Vieira AG, Aerts DRG de C, Câmara S, Schubert C, Gedrat DC, Alves GG. School as a health promoting place for its students. Rev Ibero-Am Estud Em Educ. 2017; 12(esp.): 916-932.
22. Pupo Ávila NL, Carvajal Rodríguez C. Estrategia Metodológica para la formación de las niñas y los niños como promotores de salud en las familias. Rev Cuba Salud Pública. 2009; 35(4): 139-153.
23. Silva CS, Bodstein RCA. A theoretical framework on intersectoral practice in School Health Promotion. Ciênc. saúde coletiva. 2016; 21(6): 1777-1788. doi: 10.1590/1413-81232015216.08522016.
24. Maciel ELN, Oliveira CB, Frechiani JM, Sales CMM, Brotto LD de A, Araújo MD. Project learning health in school: the experience of positive impact on the quality of life and health determinants of members of a community school in Vitória, Espírito Santo State. Ciênc Amp Saúde Coletiva. 2010;15(2): 389-396.
25. Luquez TM de S, Saboia VM. Prácticas educativas en salud en la escuela: una revisión integrativa. Cult Los Cuid. 2017; (47): 175-184.
26. Holanda Batista M, Rocha Matos TG, Gavidia V, Maciel RH, Fontenelle Catrib AM. Afectividad y promoción de la salud en la escuela: construcción de significados por el maestro. Rev Brasil Prom Saúde. 2016; 29(3): 390-398.
27. Lapa MCS, Freitas AM de, Pedroso GC, Furusato MA, Ventura RN. Programa Embu Enxergando Melhor: uma proposta de atenção integral à saúde ocular em pré-escolares. Rev Paul Pediatr. 2008; 26(2): 113-118.
28. Ferreira I do RC, Vosgerau DSR, Moysés SJ, Moysés ST. Diplomas Normativos do Programa Saúde na Escola: análise de conteúdo associada à ferramenta ATLAS TI. Ciênc Amp Saúde Coletiva. 2012; 17(12): 3385-3398.
29. Penteado RZ, Pereira IMTB. Qualidade de vida e saúde vocal de professores. Rev Saúde Pública. 2007; 41(2): 236-243.
30. Berger Fadel C, Scheifer Schenberger C, Friederike Warkentin P, Baldani Pinto MH. Estratégias de promoção da saúde: diagnóstico situacional em escolas do ensino fundamental. Rev Brasil Prom Saúde. 2014; 27(2): 169-176.
31. Guedes NG, Moreira RP, Cavalcante TF, Araujo TL de, Ximenes LB. Atividade física de escolares: análise segundo o modelo teórico de promoção da saúde de Pender. Rev Esc Enferm USP. 2009; 43(4): 744-780.
32. Gonçalves FD, Catrib AMF, Vieira NFC, Vieira LJESo. A promoção da saúde na educação infantil. Interface (Botucatu). 2008; 12(24): 181-192.
33. Camozzi ABQ, Monego ET, Menezes IHCF, Silva PO. Promoção da alimentação saudável na escola: realidade ou utopia? Cad Saúde Coletiva. 2015; 23(1): 32-37.
34. Molina RT, Lechuga EN, Torres AM, Pérez IM, Nisperuza NN, Bermúdez LN. Hábitos de salud de los escolares de una institución pública en el municipio de Soledad (Atlántico). Sal Uninorte. 2007; 23(2): 135-149.
35. Maia ER, Lima Junior JF, Pereira J dos S, Eloi A de C, Gomes C das C, Nobre MMF. Validation of active teaching-learning methods for promoting healthy eating habits in schoolchildren. Rev Nutr. 2012; 25(1): 79-88.
36. Ramos CI, Langoni C da S, Morés FB, Hermel JS, Drehmer LBR, Peretto M, et al. A promoção da saúde na “terra do nunca”: uma experiência interdisciplinar. Rev Bras Em Promoção Saúde. 2014; 26(3): 436-441.
37. Farias ICV de, Franco de Sá RMP, Figueiredo N, Menezes Filho A. Análise da intersetorialidade no programa saúde na escola. Rev Bras Educ Médica. 2016; 40(2): 261-267.
38. Carvajal Rodríguez CA. Estrategia metodológica para desarrollar la promoción de la salud en las escuelas cubanas. Rev Cub Salud Pública. 2007; 33(2): 1-15.
39. Gutiérrez AM, Gómez OL. Evaluación de proceso de la estrategia escuelas saludables en la zona urbana del municipio de Cali, Colombia. Colomb Médica. 2007; 38(4): 386-894.
40. Campos AC, Robledo-Martínez R, Arango-Soler JM, Agudelo-Calderón CA. Evaluación de la política pública de escuela saludable en Colombia: fase de formulación (1999-2006). Rev Salud Pública. 2012; 14: 744-54.
41 .Molina Bedoya VA. Higienización y terapeutización de la educación física en las instituciones educativas. Hacia Promoc Salud. 2013; 18(1): 69-80.
42. Vincenzi AD, Bareilles G. Promoción de la salud y prevención escolar del consumo de drogas en contextos de vulnerabilidad social. Educ Educ. 2011; 14(3): 577-600. doi: 10.5294/edu.2011.14.3.7.
43. Salinas CJ, Vio del RF. Programas de salud y nutrición sin política de Estado: el caso de la promoción de salud escolar en Chile. Rev Chil Nutr. 2011; 38(2): 100-116.
44. Rodríguez Rojas YL, Argüello Gutiérrez YP. Programas de promoción y prevención para el abordaje de la obesidad infantil: una revisión sistemática. Hacia Promoc Salud. 2014; 19(2):111-26.
45. Schmitz B de AS, Recine E, Cardoso GT, Silva JRM da, Amorim NF de A, Bernardon R, et al. A escola promovendo hábitos alimentares saudáveis: uma proposta metodológica de capacitação para educadores e donos de cantina escolar. Cad Saúde Pública. 2008; 24(Suppl 2): s312-s322.
46. Carvalho AT de, Muniz VM, Gomes JF, Samico I. Programa de alimentação escolar no município de João Pessoa – PB, Brasil: as merendeiras em foco. Interface - Comun Saúde Educ. 2008; 12(27): 823-834.
47. Lopez-Quintero C, Freeman P, Neumark Y. Hand washing among school children in Bogotá, Colombia. Am J Public Health. 2009; 99(1): 94-101.
48. Cornejo LS, Hilas E, Moncunill IA. Oral Health promotion intervention in rural contexts: impact assessment. Córdoba, Argentina. J Oral Res. 2014; 3(1): 40-45.
49. Hernández J. Estrategia escuelas promotoras de la salud en instituciones de básica primaria de Bucaramanga. Rev Salud UIS. 2007; 39(3): 143-151.
50. Leo D, Francisco P. La promoción de la salud como política de subjetividad: constitución, límites y potencialidades de su institucionalización en las escuelas. Salud Colect. 2009; 5(3): 377-389.
51. Cárdenas LMC, Cárdenas CCS, Cely NAA. Implementación de la estrategia escuela saludable. Una alianza intersectorial. Investig Educ En Enferm. 2010; 28(3): 428-434.
52. Ríos-Cortázar V, Gasca-García A, Franco-Martínez M, Tolentino-Mayo L. Narrativa infantil en entornos escolares: Una estrategia de promoción de la salud. Salud pública Méx. 2014; 56(Suppl 2): s130-s138.
53. Gainza-Gainza M, Kerton-Manner LA. La orientación educativa en la promoción y educación para la salud en instituciones educacionales. EduSol. 2015; 15(53): 81-89.
54. Pérez-Chaca MV. Prevención del maltrato infanto-juvenil desde la promoción de la salud. Aportes a partir de una experiencia local. Portularia. 2011; 11(1): 99-109.
55. Castro IRR de, Souza TSN de, Maldonado LA, Caniné ES, Rotenberg S, Gugelmin SA. A culinária na promoção da alimentação saudável: delineamento e experimentação de
método educativo dirigido a adolescentes e a profissionais das redes de saúde e de educação. Rev Nutr. 2007; 20(6): 571-588.
56. De Lellis, M, Mozobancyk S, Cimmino, K. Investigación evaluativa de una estrategia de promoción de la salud en el ámbito escolar. Anuario de investigaciones. 2009; 16, 319-
328.
57 Melo MNT de, Franco de Sá RMP, Melo Filho DA de. Sustentabilidade de um programa de alimentação escolar bem-sucedido: estudo de caso no Nordeste do Brasil. Ciênc Amp Saúde Coletiva. 2016; 21(6): 1899-1908.
58. Casemiro JP, Fonseca ABC da, Secco FVM. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisãosobre saúde escolar na América Latina. Ciênc Amp Saúde Coletiva. 2014; 19(3): 829-840.
59. Silva ARS, Monteiro EMLM, de Lima LS, Cavalcanti AMT de S, Neto WB, de Aquino JM. Políticas públicas en la promoción de la salud del adolescente en la escuela: concepción de los gestores. Enferm Glob. 2015; 14(37): 250-267.
60. Rodrigues Junior JC, Rebouças CB de A, Castro RCMB, Oliveira PMP de, Almeida PC de, Pagliuca LMF, et al. Development of an educational video for the promotion of eye health in school children. Texto Contexto Enferm, 2017; 26(2): e06760015.
61. Brito AKA, Silva FIC da, França NM de. Programas de intervenção nas escolas brasileiras: uma contribuição da escola para a educação em saúde. Saúde Em Debate. 2012; 36(95): 624-632.
62. Horta RL, Andersen CS, Pinto RO, Horta BL, Oliveira-Campos M, Andreazzi MAR de, et al. Health promotion in school environment in Brazil. Rev Saúde Pública. 2017; 51: 27.
63. Montenegro E, Salinas J, Parra M, Lera L, Vio F. Evaluación de una intervención de educación nutricional en profesores y alumnos de prebásica y básica de la comuna de los Andes en Chile. Arch Latinoam Nutr. 2014; 64(3): 182-191.
64. Blasca WQ, Oliveira JRM de, Falsetti APM, Piccino MTRF, Corrêa C de C. Analysis of the social and motivational attitudes of students after training in hearing health. Audiol Commun Res. 2017; 22: e1750.
65. Safdie M, Jennings-Aburto N, Lévesque L, Janssen I, Campirano-Núñez F, López-Olmedo N, et al. Impact of a school-based intervention program on obesity risk factors in mexican children. Salud Publica Mex. 2013; 55 Suppl 3: 374-387.
66. Rossi-Barbosa LA, Côrtes Gama AC, Prates Caldeira A. Association between readiness for behavior change and complaints of vocal problems in teachers. CoDAS. 2015; 27(2): 170-177.
67. Benini J, Karolczak APB. Benefits of a posture education program for schoolchildren in the city of Garibaldi, RS. Fisioter E Pesqui. 2010; 17(4): 346-351.
68. Leal Carrillo R, Peña Hernández A, Reyes Cifuentes P. Evaluación de las Estrategias Escuelas Saludables, Municipio de Villavicencio, 2006-2007. Investigación En Enfermería: Imagen y Desarrollo. 2011; 12(1): 95-115.
69. Carvalho FFB de. Análise crítica da carta brasileira de prevenção integrada na área da saúde na perspectiva da educação física através do enfoque radical de promoção da saúde. Saúde E Soc. 2009; 18(2): 227-236.
70. Pinto RO, Pattussi MP, Fontoura L do P, Poletto S, Grapiglia VL, Balbinot AD, et al. Validation of an instrument to evaluate health promotion at schools. Rev Saude Publica. 2016; 50: 2.
71. Ferreira Jovino O, Jardim Paulo CBV, Peixoto MRG. Evaluation of project promoting health in adolescents. Rev Saúde Pública. 2013; 47( 2 ): 257-265.
72. Safdie M, Jennings-Aburto N, Lévesque L, Janssen I, Campirano-Núñez F, López-Olmedo N, et al. Impact of a school-based intervention program on obesity risk factors in Mexican children. Salud Publica Mex. 2013; 55 Suppl 3: 374-387.
73. Morés FB, Silveira E. Desvelando a concepção de saúde em um grupo de crianças inseridas em atividades de promoção da saúde. Saúde Debate. 2013; 37(97): 241-250.
74. Carvalho THL, Pinheiro NMS, Santos JMA, Costa LED, Queiroz FS, Nóbrega CBC. Estratégias de promoção de saúde para crianças em idade pré-escolar do município de Patos-PB. Rev. odontol. UNESP. 2013; 42( 6 ): 426-431.
75. Brasil EGM, Silva RMD, Silva MRFD, Rodrigues DP, Queiroz MVO. Adolescent health promotion and the School Health Program: complexity in the articulation of health and education. Rev Esc Enferm USP. 2017; 51: e03276. doi: 10.1590/s1980-220x2016039303276.
76. Pereira S, Nunes Santos J, Nunes MA, Gonçalves Oliveira M, Santos TS, De Oliveira Martins-Reis V. Saúde e educação: uma parceria necessária para o sucesso escolar. Parceria da saúde e educação. 2015; 27(1): 58-64. doi: 10.1590/2317-1782/20152014053.
77. Gebrim Doria N, Pereira Coelho DE, Tarricone Garcia M, Wada Watanabe HA, Bógus CM. The experience of an agroecological school garden as an interactive and creative health promotion strategy. Demetra. 2017; 12(1); 69-90. doi: 10.12957/demetra.2017.23788.
78. Kornblit AL. Escuelas comprometidas en prevención, promoción y cuidado de la salud. Acta Psiquiátr Psicol Am Lat. 2017; 63(3): 203-211.
79. Monteiro Costa Afonso C, Lobato Tavares MdF, Luiza VL. Escolas promotoras da saúde na América latina: uma revisão do período 1996-2009. Rev Brasil Promoção da Saúde.
2013; 26(1): 117-127.
80. Reis INC, Silva ILR, Un JAW. Espaço público na Atenção básica de saúde: educação popular e promoção da saúde nos centros de saúde-escola do Brasil. Interface (Botucatu). 2014; 18(Suppl 2): 1161-1173.
81. Prieto Cruz O. Promoción y desarrollo integral de la salud en la población adolescente. Rev Cienc Sociales. 2016; 154: 13-29.
82. Silva JRM, Schmitz BAS, Rodrigues MLCF, Gabriel CG. Promotion of healthy eating at schools in the Federal District of Brazil. Rev Nutr. 2013; 26(2): 145-158.
83. Mota Larissa L, Andrade SR. Educational topics for school from the perspective of professionals in the Mobile Emergency Service. Rev Esc Enferm. USP. 2016; 50(spe): 114-121. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0080-623420160000300017
84. Garcia Galvão DMP, Silva IA. The approach to breastfeeding in the first years of elementary school. Rev Esc Enferm USP2013; 47(2): 468-76. doi: https://doi.org/10.1590/S0080-62342013000200029.
85. Bezerra MA, Carvalho EF, Oliveira JS, Leal VS. Health and nutrition in public and private schools in the city of Recife. Rev. Bras. Saude Mater. Infant. 2017; 17( ): 191-200. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1806-930420170001000011.
86. Matias de Santiago L, Pacheco Rodrigues MT, Dias de Oliveira Junior A, Magalhães Moreira TM. Implantação do Programa Saúde na Escola em Fortaleza-CE: atuação de equipe da Estratégia Saúde da Família. Rev Brasil Enfermagem. 2012; 65(6): 1026-1029.
87. Fontana, RT. A vigilância sanitária no contexto escolar: um relato de experiência. Rev Brasil Enfermagem. 2008; 61(1): 131-134.
88. Do Rocio Costa Ferreira I, Moysés SJ, Sottile França BH, de Carvalho ML, Tetu Moysés S. Percepções de gestores locais sobre a intersetorialidade no Programa Saúde na Escola. Rev Brasil Educação. 2014; 19(56): 61-76.
89. Quevedo RF, Conte RF. Projeto defesa à vida: a psicologia na escola de ensino fundamental. Psic.: Teor. e Pesq. 2016; 32(2): e32228. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0102-3772e32228.
90. Carvalho FFB. A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis: Rev Saúde Coletiva. 2015; 25(4): 1207-1227. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-73312015000400009.
91. Martins de Figueiredo TA, Taqueti Machado VL, Scherrer de Abreu MM. A saúde na escola: um breve resgate histórico. Ciênc Saúde Coletiva. 2010; 15(2): 397-402.
92. Dias MSdA, Bezerra Ribeiro Vieira FM, Chagas da Silva LC, Osawa Vasconcelos MI, Antero Sousa Machado MF. Colaboração interprofissional no Projeto saúde e prevenção na escola. Ciênc Saúde Coletiva. 2016; 21(6): 1789-1798. doi: https://doi.org/10.1590/1413-81232015216.08112016.
93. Dos Santos Rocha A, facina VB. Professores da rede municipal de ensino e o conhecimento sobre o papel da escola na formação dos hábitos alimentares dos escolares. Cienc Edu. 2017; 23(3): 691-706.
94. Burgos S, Yohannessen K, Álvarez A, Rebolledo A, Valenzuela MT. Educación en salud a través del desarrollo de habilidades científicas en escolares chilenos. Sal Pública Méx. 2017; 59(3): 276-284. doi: http://dx.doi.org/10.21149/8177.
95. Mantilla-Uribe BP, Oviedo-Cáceres MP, Hernandez-Quirama A, Haskpiel-Plata MC. Intervención educativa con docentes fortalecimiento de habilidades psicosociales para la vida y hábitos saludables con escolares en Bogotá. Facultad Nacional de Salud Pública: El escenario para la salud pública desde la ciencia. 2015; 33(3): 406-413.
96. Lister-Sharp C, Stewart-Brown S. Health promoting schools and health promotion in schools: two systematic reviews. Health Technol Assessment. 1999; 3(22): 1-207.
97. Muéoma W, Flisher AJ. Evaluations of health promoting schools: a review of nine studies. Health Promotion International. 2004;19(3): 357-368.
98. Stewart-Brown S. What is the evidence on school health promotion in improving health or preventing disease and, specifically, what is the effectiveness of the health promoting schools approach? Copenhagen, WHO Regional Office for Europe; 2006.
99. Samdal O, Rowling L. Theoretical and empirical base for implementation components of health-promoting schools. Health Educ. 2011;111(5): 367-390.
100. Chilton R, Pearson M, Anderson R. Health promotion in schools: a scoping review of systematic reviews. Health Edu. 2015; 115(3-4): 357-376.
101. Langford R, Bonell C, Jones H, Pouliou T, Murphy S, Waters E, et al. The World Health Organization’s health promoting schools framework: a Cochrane systematic review and meta-analysis. BMC Public Health. 2015; 15: 130. doi: 10.1186/s12889-015-1360-y.
102. Thomas F, Aggleton P. A confluence of evidence: what lies behind a “whole school” approach to health education in schools? Health Edu. 2016; 116(2): 154-176.
103. Monteiro Costa Afonso c, Lobato Tavares MF, Luiza VL. Health promoting schools in Latin America: A review of the period 1996-2009. Rev Brasil Promoção Saúde. 2013; 26(1):
117-127.
104. Pereira Casemiro J, Carvalho da Fonseca AB, Martins Secco FV. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciência Saúde Colet. 2014; 19(3): 829-840.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.