Published 2023-01-30
Keywords
- reading,
- text comprehension,
- written expression,
- technology
How to Cite
Copyright (c) 2023 Revista Docencia Universitaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This pedagogical proposal was implemented in the Luis Ovidio Rincón Lobo Educational Institution in the third grade of primary school, articulating the use of ICT as a means to improve the low level in reading comprehension processes, due to the fact that technological tools allow innovative classes, creative one example of it is Wordwall and the platform Colombia learns, which provide interactive and printable activities to complement a good academic development. This research was carried out in phases, the first with an investigation of the bibliographic references according to the selected theme, the applied methodology is quantitative, it began with a diagnostic survey of 22 students to find out what kind of reading they prefer, also a test initial and a final one to check if the applications of technological tools with which they worked improved the reading and writing of the students. The result obtained with the statistical tools could be affirmed that the technological tools used allowed to improve the reading-writing process of the students, in addition to providing them with a striking and lucrative space, notably influencing their academic training.
Downloads
References
- Alegría Díaz, M. (2015). Uso de las TIC como estrategias que facilitan a los estudiantes la construcción de aprendizajes significativos. [Trabajo de grado]. Repositorio de la Universidad Rafael Landívar. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesiseortiz/2015/05/84/Alegria-Marvin.pdf
- Alvarado Trujillo, H y De los Ríos Zapata, C. (2021). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través de la aplicación hot potatoes en los procesos de lectura para mejorar procesos de enseñanza–aprendizaje en los estudiantes de 5 grado de la I.E José Joaquín Flórez Hernández sede Picaleña. [Trabajo de maestría]. Repositorio de la Universidad de Santander (UDES). https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/6078
- Arcón Romero, Y., Ramírez Bautista, D., Rolong Algarín, A y Álvarez Berrio, C. (2022). Implementación de recursos educativos digitales como estrategia pedagógica para el fortalecimiento de la competencia lectoescritora en segundo grado de la Institución Educativa Técnica Juan José Nieto De Baranoa. [Trabajo de maestría] Universidad de Cartagena, Cartagena, Colombia.
- Avendaño, Y. (2020). Influencia de las estrategias de lectura de Isabel Solé en la comprensión lectora de los educandos de quinto grado de primaria. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (12), 95-105. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.06
- Basurto-Mendoza, S., Moreira-Cedeño, J., Velásquez-Espinales, A. y Rodríguez-Gámez, M. (2021). El conectivismo como teoría innovadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés. Polo del Conocimiento, 6(1), 234-252. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2134
- Cardozo Sánchez, R. (2018). Estrategia didáctica mediada con TIC para el mejoramiento de habilidades lectoescritoras en estudiantes de grado primero Primaria. [Tesis de mestría]. Repositorio de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2327/1/TGT-968.pdf
- Carvajalino Arrieta, L., Núñez Morales, V. y Muñoz Torres, Y. (2017). “TIC a la obra”: una estrategia didáctica para incentivar el goce por la lectura, mejorando la comprensión lectora en los estudiantes de cuarto grado de básica primaria de la Institución Educativa Olga González Arraut. [Tesis de pregrado]. Repositorio de la Universidad de Cartagena. https://repositorio.unicartagena.edu.co/handle/11227/6427
- Cuadros González, L. y López Niño, A. (2020). Gamificación como estrategia para fortalecer la producción textual en Ciencias Naturales. Revista Docencia Universitaria, 21(1), 55-79. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/11379
- Cassany, D. (22 de julio de 2015). Escribir bien es comunicar bien, con eficacia. Universidad Andina Simón Bolívar. https://www.uasb.edu.ec/daniel-cassany-34escribir-bien-es-comunicar-bien-con-eficacia-34-ID1797243/
- Durán, G., Rozo, Y., Soto, A., Arias, L. y Palencia, E. (2018). Fortalecimiento de la comprensión lectora a través del uso de las TIC en estudiantes de educación primaria. Cultura. Educación y Sociedad, 9(3), 401-406. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.46
- Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Definiciones de los enfoques cuantitativo y cualitativo, sus similitudes y diferencias. Metodología de la Investigación (pp. 2 - 21). McGraw Hill Education.
- ICFES. (2018). Informe Nacional de Resultados para Colombia - PISA 2018. Recuperado de https://www.icfes.gov.co/documents/39286/1125661/Informe_nacional_resultados_PISA_2018.pdf/4c66530f-027e-696a-81da-be6e5108e5e9?version=1.0&t=1646970884580
- López-Roldán, P. Y Fachelli, S. (2016). La Encuesta. Metodología de la investigación social cuantitativa. (PP. 5-33). Universidad Autónoma de Barcelona.
- Mantilla Olarte, M. (2017). El uso de las TIC´S y los procesos de la comprensión lectora de los estudiantes del quinto grado de primaria de la I.E N° 3077 “El Álamo” Comas; Lima. [Tesis de maestría]. Repositorio de la Universidad Cesar Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/5189
- Martínez López, E. y Martínez López, M. (2021). Estrategia didáctica mediada por las TIC para el fortalecimiento de la comprensión lectora. [Tesis de maestría]. Repositorio de la Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/8178
- Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. MEN.
- Marcillo Criollo, P. y Nacevilla Guañuna, C. (2021). La teoría del conectivismo de siemens en la educación. [Tesis de pregrado]. Repositorio de la Universidad Central del Ecuador. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/22856
- Hermencia, R. y Silva Cordero, J. (2017). La función de las palabras en el desarrollo de la comprensión lectora, con la mediación de las TIC. [Tesis de maestría]. Repositorio de la Universidad Autónoma de Bucaramanga. http://hdl.handle.net/20.500.12749/2398.
- Piñeros-Suárez, J. C. (2020). La tecnología en la enseñanza: una oportunidad para migrar hacia una educación pertinente. Revista Docencia Universitaria, 21(2), 35-53. https://doi.org/10.18273/revdu.v21n2-2020003
- Proyecto Educativo Institucional PEI. (2017). I.E. Luis Ovidio Rincón Lobo de Valencia de Jesús.
- Ramírez Mazariegos, L. (21 de agosto de 2017). La comprensión lectora: un reto para alumnos y maestros. Observatorio del Instituto para el futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/edu-bits-blog/2017-8-21-la-comprensin-lectora-un-reto-para-alumnos-y-maestros/
- Fuentes Román, I., Donoso Osorio, E. y Iturra Herrera, C. (2021). Actividades e interacciones en clases para promover la comprensión lectora. Lingüística, 37(1), 9-27. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?pid=S2079-312X2021000100009&script=sci_arttext
- Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. (D. Leal Fonseca, trad.). Recuperado de https://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/_media/cursos/tic/s1x1/modul_3/conectivismo.pdf