Vol. 18 No. 1 (2017): Revista Docencia Universitaria
Articles

Perspectives about teacher training

María del Carmen Rimoli
Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires
Bio
Alicia Spinello
Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires
Bio
Vol. 18 Núm. 1 (2017): Revista Docencia Universitaria

Published 2017-06-30

Keywords

  • vocational training,
  • training of trainers,
  • probationary teacher,
  • perspectives,
  • formas y preformas

How to Cite

Rimoli, M. del C., & Spinello, A. (2017). Perspectives about teacher training. Revista Docencia Universitaria, 18(1), 71–80. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/7341

Abstract

The following presentation is part of the research project in which we have started working, called Professional training and practice: Necessary articulations, which aims at contributing on the improvement of university teaching practices devoted to the training of future teachers. We propose that the challenge for the trainers of teachers is to prepare students to face the changing, uncertain, and complex contemporary society, identifying the preparation of teachers with a radical transformation of the traditional ways of teaching. Regarding this, we intend to focus on the articulation of spaces between the University and the cotraining institutions, which receive students in a pre-professional practice situation, identifying traits attributed to the teaching task and perspectives that the teachers who receive them have about this task. We maintain that what we have identified as formas y preformas are developing ways of saying, acting and outlining a teaching task in continuous transformation. We, teachers and researchers who actively participate on teacher training have to collaborate in the construction of the meaning of being a teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarello, L.; Rimoli, M; Spinello, A. (2005). El profesor universitario y el alumno avanzado. IV Jornadas de Investigación en Educación. Córdoba, agosto, 2005.

Alliaud, A. y Antelo, E. (2009). Los gajes del oficio. Enseñanza, Pedagogía y Formación. Aique Educación. Bs. As.

Anijovich, R., y otros. (2009) Transitar la formación pedagógica. Dispositivos y estrategias, Bs. As., Paidós.

Baquero, R. (1993). Aprendizaje pedagógico. Módulo de Trabajo, PTFD - MED. Bs. As.

Felman, D. (1999). Ayudar a enseñar. Aique. Bs. As.

Hassoun, J. (1996). Los contrabandistas de la memoria. Edic. de la Flor. Bs. As.
Jackson, Philip. (2002). Práctica de la enseñanza. Amorrortu. Bs. As.

Huertas, J.A y Montero, I. (2000). La interacción en el aula: Aprender con los demás. Buenos Aires: Aique.

Litwin, E. (1995). “Una nueva agenda para la didáctica”, en: Camilloni, A., C. Davini, G. Edelstein, E. Litwin, E., Souto, M. y Barco, S. Corrientes contemporáneas de la didáctica, Bs. As., Paidós.

Litwin E (1997). Las configuraciones didácticas. Una nueva agenda para la educación superior. Paidós Educador, Bs. As.

Meirieu, Philippe. (2001). La opción de educar. Barcelona. Octaedro.

Newman, D.; Griffin, P. y Cole, M. (1991). La zona de construcción del conocimiento. Morata, Madrid.

Pérez Gómez, A. (Coordinador) (2010). “Nuevas exigencias y escenarios en la era de la información y la incertidumbre”. En Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Universidad de Zaragoza. España.

Rimoli, M. y Spinello, A. (2017). Formas y pre formas en la formación docente. Memorias Ateneo NEES. Investigación socioeducativa: problemas y abordaje. Facultad de Ciencias Humanas. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Sanjurjo, L. (2002). La formación práctica de los docentes. Reflexión y acción en el aula. Homo Sapiens. Argentina.