Promotion of medical professionalism in the training of medical students
PDF (Español (España))

Keywords

Education, Medical
students
Professionalism
Mentors

How to Cite

Pérez Garcia, R., & Pérez Garcia, M. (2023). Promotion of medical professionalism in the training of medical students. Salud UIS, 55. https://doi.org/10.18273/saluduis.55.e:23073

Abstract

Ethical training should not be considered only as a theoretical subject in the medical curriculum, but constitutes the very nature of medical practice, and, therefore, the aims and objectives of medicine as a profession should be defined from the point of view ethical. This ethical foundation is justified by the need to provide reasoned answers to the reasons for clinical decisions and actions; and, on the other hand, interpersonal communication is facilitated between the doctor tutor and the student, promoting mutual respect and compliance with patients' rights. From this perspective, the medical student can perceive and learn what it means to be a good doctor, which will allow them to shape their professional identity.

https://doi.org/10.18273/saluduis.55.e:23073
PDF (Español (España))

References

Salazar Blanco OF, Gómez Gómez MM. Comunicación interpersonal de médicos–docentes en las prácticas

formativas de un pregrado de medicina. Salud UIS. 2023; 55: e23006. doi: https://doi.org/10.18273/

saluduis.55.e:23009

Cooper RA, Tauber AI. Viewpoint: New physicians for a new century. Acad Med. 2005; 80(12): 1086-1088. doi:

1097/00001888-200512000-00003

León P. La competencia ética, parte de la competencia profesional. Rev Med Univ Navarra. 2002; 46(2): 5-6.

Pérez-García R. La competencia en bioética: eje fundamental en la formación de residentes de Medicina Familiar

y Comunitaria. Educ Med. 2018; 19(4): 235-240. doi: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.01.004

Morales-Ruiz JC. Formación integral y profesionalismo médico: una propuesta de trabajo en el aula. Educ Med.

; 12(2): 73-82.

Koh EYH, Koh KK, Renganathan Y, Krishna L. Role modelling in professional identity formation: a systematic

scoping review. BMC Med Educ. 2023; 23(1): 194. doi: https://doi.org /10.1186/s12909-023-04144-0

Bohórquez F, Bolaños H. Del dicho al hecho hay mucho trecho. Aula Virtual Educ Médica. 2011; 1(1): 2.

Chapues Andrade G, Aguirre Lopez M. Adquisición y aplicación de habilidades comunicativas de médicos

internos de tres universidades en Colombia. Medellín: Universidad de Antioquia; 2023. (en proceso de inclusión

en repositorio institucional).

Villegas-Múnera E, Villegas-Múnera EM. Significados sobre bioética que surgen en un currículo de medicina.

IATREIA [Internet]. 2016; 29(3): 334.

Villegas Stellyes CE. La experiencia comunicativa en el contexto de las prácticas clínicas de los médicos en

formación. Manizales: Universidad de Manizales; 2017. 26 p.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Rosario Pérez Garcia, Manuela

Downloads

Download data is not yet available.