Abstract
Ethical training should not be considered only as a theoretical subject in the medical curriculum, but constitutes the very nature of medical practice, and, therefore, the aims and objectives of medicine as a profession should be defined from the point of view ethical. This ethical foundation is justified by the need to provide reasoned answers to the reasons for clinical decisions and actions; and, on the other hand, interpersonal communication is facilitated between the doctor tutor and the student, promoting mutual respect and compliance with patients' rights. From this perspective, the medical student can perceive and learn what it means to be a good doctor, which will allow them to shape their professional identity.
References
Salazar Blanco OF, Gómez Gómez MM. Comunicación interpersonal de médicos–docentes en las prácticas
formativas de un pregrado de medicina. Salud UIS. 2023; 55: e23006. doi: https://doi.org/10.18273/
saluduis.55.e:23009
Cooper RA, Tauber AI. Viewpoint: New physicians for a new century. Acad Med. 2005; 80(12): 1086-1088. doi:
1097/00001888-200512000-00003
León P. La competencia ética, parte de la competencia profesional. Rev Med Univ Navarra. 2002; 46(2): 5-6.
Pérez-García R. La competencia en bioética: eje fundamental en la formación de residentes de Medicina Familiar
y Comunitaria. Educ Med. 2018; 19(4): 235-240. doi: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.01.004
Morales-Ruiz JC. Formación integral y profesionalismo médico: una propuesta de trabajo en el aula. Educ Med.
; 12(2): 73-82.
Koh EYH, Koh KK, Renganathan Y, Krishna L. Role modelling in professional identity formation: a systematic
scoping review. BMC Med Educ. 2023; 23(1): 194. doi: https://doi.org /10.1186/s12909-023-04144-0
Bohórquez F, Bolaños H. Del dicho al hecho hay mucho trecho. Aula Virtual Educ Médica. 2011; 1(1): 2.
Chapues Andrade G, Aguirre Lopez M. Adquisición y aplicación de habilidades comunicativas de médicos
internos de tres universidades en Colombia. Medellín: Universidad de Antioquia; 2023. (en proceso de inclusión
en repositorio institucional).
Villegas-Múnera E, Villegas-Múnera EM. Significados sobre bioética que surgen en un currículo de medicina.
IATREIA [Internet]. 2016; 29(3): 334.
Villegas Stellyes CE. La experiencia comunicativa en el contexto de las prácticas clínicas de los médicos en
formación. Manizales: Universidad de Manizales; 2017. 26 p.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Rosario Pérez Garcia, Manuela