Vol. 22 No. 2 (2021): July - December
Articles

Mediations with Augmented Reality in the learning of human nutrition

Lyda Yusely Casallas Mesa
Colegio Manuel Zapata Olivella, Colombia
Reinaldo Martínez
Universidad de Santander, Colombia
Hilda Clemencia Esquivel
Universidad de Santander, Colombia
Jaime Martínez
Universidad de Santander, Colombia
Elba Viviana Rueda
Universidad de Santander, Colombia
Lina Marie Mejía-Páez
Universidad de Santander, Colombia

Published 2021-12-30

Keywords

  • augmented reality,
  • natural sciences,
  • virtual learning tools,
  • education

How to Cite

Casallas Mesa , L. Y. ., Martínez, R., Esquivel, H. C., Martínez, J. ., Rueda, E. V., & Mejía-Páez, L. M. (2021). Mediations with Augmented Reality in the learning of human nutrition. Revista Docencia Universitaria, 22(2), 75–80. https://doi.org/10.18273/revdu.v22n2-2021006

Abstract

The Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) in recommendations for Colombia points to improving learning outcomes and challenges institutions and teachers to seek new practices. In the teaching and learning processes of science, it is evident how many contents and scientific language are complex, abstract and the methodologies are not very interesting for students. The purpose was to strengthen the learning of nutrition in human beings by incorporating Augmented Reality. The research had a mixed approach with a descriptive scope, and it was interesting to understand the experience from the voice of the students. The data collection instruments were the questionnaire and observation. The didactic strategy was designed and during the application that used the AR Anatomy tool to enable students to observe the systems that make up the nutrition process and relate them to explain how this process is carried out. The results show significant differences between the pre and post test that allowed, through an analysis of variance, to verify the proposed hypothesis. It was concluded that the mediation of Augmented Reality in the didactic strategy improves the understanding of the students in the learning of human nutrition. In addition, it encourages participation, attention and collaborative activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Cabero, J. (2010). Los retos de la integración de las TICs en los Procesos Educativos. Límites y Posibilidades. Perspectiva Educacional, 49(1), 32-61. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3579891
  2. Cabero, J., Barroso Osuna, J., Puentes Puente, Á., & Cruz Pichardo, I. (2018). Realidad Aumentada para aumentar la formación en la enseñanza de la Medicina. Educación Médica Superior, 32(4), 56-69. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000400007&lng=es&tlng=es.
  3. Cajo, B. G. H., Cajo, D. P. H., Chanalata, M. G. M., & Cajo, I. M. H. (2021). Realidad aumentada como recurso de apoyo en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 24(3), 43-55. https://doi.org/10.6018/reifop.465451
  4. Fracchia, C., Alonso de Armiño, A., & Martins, A. (2015). Realidad Aumentada aplicada a la enseñanza de Ciencias Naturales. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (16), 7-15. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592015000200002&lng=es&tlng=es.
  5. García, A., & Moreno, Y. (2020). La Experimentación en las Ciencias Naturales y su Importancia en la Formación de los Estudiantes de Básica Primaria. Biografía Escritos sobre la Biología y su enseñanza, 13(24), 149-158. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio- grafia/article/view/10361/9288
  6. López Pulido, C., González, L. A., Camelo, Y., & Hormechea, K. (2019). Uso de la Realidad Aumentada como Estrategia de Aprendizaje para la Enseñanza de las Ciencias Naturales (Tesis de especialización en Docencia Universitaria) Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/14569
  7. Maquilón Sánchez, J.J., Mirete Ruiz, A.B., & Avilés Olmos, M. (2017). La Realidad Aumentada (RA). Recursos y propuestas para la innovación educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 183-203. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217050478013
  8. Mendoza Fuentes, C. A. (2021). Potenciación de los aprendizajes de las ciencias naturales utilizando la realidad aumentada como estrategia didáctica. Zona Próxima, (35), 67-85. https://doi.org/10.14482/zp.35.371.302